Op mijn kalender staat steenbok.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ligt eraan wat je uitgangspunt is.

Volgens de westerse astrologie (er zijn vele astrologieën, elk met hun eigen systeem, maar omdat jij hier woont ga ik ervan uit dat je, ALS je een astrologie hebt gekozen, dat de westerse astrologie is) gaat de zon op 22 december over van Boogschutter naar Steenbok.

Deze datum is echter een gemiddelde. Het werkelijke tijdstip kan van jaar tot jaar verschillen, onder andere vanwege schrikkeljaren. Je zult een efemeridentabel moeten raadplegen om te zien op welk moment de zon dit jaar de overgang maakt.

De astrologie is echter zowel verouderd als aantoonbaar fout. De astrologische sterrenbeelden zijn alleen van toepassing als je de gordijnen dichtdoet zodat je de echte sterrenhemel niet kunt zien, om vervolgens een astrologisch theorieboek te bekijken.

Als je in plaats daarvan naar buiten gaat en naar de echte sterrenhemel kijkt (iedereen kan dat doen - en het is nog leuk ook!), zie je dat de zon op 22 december al een paar dagen in het sterrenbeeld Boogschutter staat. De zon gaat namelijk op 17 december van Slangendrager naar Boogschutter (ook hier kan de precieze datum van jaar tot jaar wat verschillen vanwege schrikkeljaren). Tot 19 januari blijft de zon in Boogschutter staan, pas daarna gaat ze naar Steenbok.

Conclusie: in werkelijkheid staat de zon op 22 december al enkele dagen in Boogschutter. Van Steenbok kan absoluut geen sprake zijn, die komt pas rond 19 januari aan de beurt.

Toegevoegd na 1 minuut:

Bron:
Het boek "Hoe waar is astrologie"

Cryofiel
9 jaar geleden
12 maanden en 12 tekens. ( eigenlijk zijn het er 13 die langskomen aan de hemel maar die ene gebruiken we niet )
Dus ongeveer elke 30 dagen is er een nieuw teken. Een keer per maand dus.

Dat er overal, op elke site bij elke horoscoop of wat dan ook ongeveer (ca) bijstaat op zich wil eigenlijk al zeggen dat het niet 100 % juist is.

De meeste horoscopen en dierenriemen die ik net bekeken heb spreken van steenbok vanaf 22 december.
Dus dat wil zeggen tot 21 december boogschutter.

Ik moet bekennen dat ik daar ook van opkeek.
Tot zonet dacht ik dat de overgang altijd op de 21 ste viel. Dus dat de 20ste de laatste dag van het eerste was en de 21ste het nieuwe dierenrienteken gebruikt was.
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Die dertiende, die we niet gebruiken, is dus de Slangendrager !
Cryofiel
9 jaar geleden
Klopt. "We" gebruiken Slangendrager niet omdat de zon 6000 jaar geleden, toen de astrologie werd bedacht, nog niet door dat sterrenbeeld heenging. Intussen hebben zich geleidelijk wat veranderingen voltrokken, waardoor de bedenksels van toen nu niet meer geldig zijn. Je ziet dat aan het verschijnen van Slangendrager, maar vooral aan het verschuiven van de datums van binnenkomst in een nieuw sterrenbeeld. Die datums schuiven heel geleidelijk op. Omdat de astrologen de afgelopen 6000 jaar alleen maar omlaag keken naar hun theorieboekjes, in plaats van omhoog naar de sterrenhemel, lopen ze nu hopeloos achter. Daar komt nog eens bij dat de astrologen van "mooie plaatjes" houden. Hun driehoeken en vierkanten zien er veel indrukwekkender uit als het echte "nette" driehoeken en vierkanten zijn. Maar om dat voor elkaar te krijgen, moeten ze net doen alsof alle sterrenbeelden even groot zijn, zodat de zon precies even lang in elk sterrenbeeld verblijft. Iedereen die de Grote Beer van de Kleine Beer kan onderscheiden, weet dat sterrenbeelden in werkelijkheid heel verschillende afmetingen hebben. Daarnaast gaat de zon soms midden door een groot sterrenbeeld heen, en soms slechts door een klein hoekje van een klein sterrenbeeld. Het is daarom logisch dat in het eerste geval de zon er veel langer voor nodig heeft om het grote sterrenbeeld te doorkruisen dan in het tweede geval, waarin slechts een klein hoekje hoeft te worden doorkruist.