hallo mijn vraag in de autolader van een tomtom gaat een zekering van 2 a maar nu koop ik een set en deze zit er niet in kan ik ook de 4 a gebruiken

kijk ik naar de kleur dan is de lader blank
pak ik de blanke uit het zetje heb ik de 25 a
is dit eerder voorgekomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

je kunkt een lichtere zekering wel vervangen voor een zwaardere met het het risico dat je indien er storing(sluiting/te hoge spanning) in je system hebt er schade ontstaat aan onderdelen in dat systeem.zekeringing zijn gemaakt om bij een bepaalde waarde door te branden voor er schade ontstaat aan aan belangrijkere onderdelendie tegen die tegen die hogere waardes niet bestand zijn.je zou ze kunnen zien kunnen als de zwakke schakels die breken om de rest van de ketting(de onderdelen van je elektriese systeem) te beschermen door door te branden.Ik raad het je zeker niet aan buiten nood gevallen om en plaats dan een zekering met een zo laag mogelijke waarde.wees gewaarschuwd dat je echt grote schade kunt veroorzaken zeker als je niet goed weet wat je doet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt het beste een zekering gebruiken van 2 amp.
Als je die niet hebt tijdelijk die van 4 zal geen kwaad kunnen.(als er echt sluiting in zit vliegt die er ook wel uit) Maar haal wel zo snel mogelijk de juiste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees voorzichtig met het plaatsen van zwaardere zekeringen dan voorgeschreven!
Voor nood zou je een zekering die iets hoger ligt qua waarde kunnen gebruiken.

Vergeet niet dat mocht er iets mis gaan de eventuele garantie vervalt zodra er een verkeerde zekering word geplaatst en het gaat mis!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4A ipv 2A zekering nemen is niet de beste oplossing, mar zeker geen probleem. De kleuren van zekeringen zijn niet genormeerd en daardoor kan het voorkomen, dat een blanke zekering hier 2A en daar 25A is. De kleuren van huisinstallaties zijn wel genormeerd (10A, 16A, 25A etc).