Hoe kan ik inductiestroom in een apparaat vermijden?

Ik heb een metalen lamp bedraad maar deze bleek wat 'pikkerig' bij aanraking. Alles is goed aangesloten maar er gaat 0,75 kwadraat zachtkoper door koperen buisjes en in die buisjes wordt door het magnetisch veld een stroom opgewekt. Hoe kan ik dit vermijden? Ik moet namelijk veel meer bedraden. Ja alles wordt ook geaard.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pikkerig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pikkerig is als je je vingers er overheen beweegt dat het lijkt alsof er stroom op staat.

Antwoorden (3)

Als ik het goed begrijp gebruik je koper als isolator voor koper? Dat lijkt me ten eerste niet al te best.

Zit er toch isolatie tussen, moet je er zeker van zijn dat het dik genoeg is om geen magnetische werking te hebben op je omhulsel.

Het was handiger geweest als je erbij verteld, wat voor een lamp het is, hoeveel spanning er op je draad komt te staan en, ik begrijp niet echt wat je met 'pikkerig' bedoeld.

Toegevoegd na 56 seconden:
Verbetering :
Zit er toch isolatie tussen, moet je er zeker van zijn dat het isolatiemateriaal dik genoeg is om geen magnetische werking te hebben op je koperen omhulsel.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de koperen buisjes aan de aarde hangt? Dan zal de stroom weglopen over de aarde en niet over je hand. Stroom kiest de weg van de minste weerstand.

Het vermijden van inductiestroom is onmogelijk te vermijden omdat dit in de fysica van elektromagnetisme vastligt. Je zou wel je constructie aanpassen dat je buisjes van niet geleidend materiaal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inductie valt te vermijden door bifilaire techniek, laat de terugkerende stroomdraad pal NAAST de stroomvoerende draad lopen (geisoleerd van elkaar) en schuif beide geisoleerde draden in de koperen buis.
De inductiestromen dempen elkaar (doven elkaar uit) en worden nog eens afgeschermd door de koperbuis.
Daar komt geen inductie meer doorheen!.
De CAPACITATIEVE INVLOED VOORKOM JE DOOR ALLEEN DE KOPEREN BUIS GOED TE AARDEN.
Je bent dan de inductie en capacitieve stroom echt kwijt.
Aardt naar /via EEN route (stervormige aarding), anders creeer je een aardlus, dat is een gesloten wikkeling van geleiders die andere inductievelden kan oppakken.
Bij secuur werken is bovenstaande aanpak een sluitende
aanpak voor laagfrequente en hoogfrequente stromen.
PAS OP, bij schakelende omvormers met wisselspanning (Elektronische halogeentrafo's) is de inwendige capaciteit van de bedrading mogelijk een probleem.
De 20-50KHz vereist korte kabels die niet te dicht bij elkaar liggen, bij dit soort trafo's krijg je anders veel storing en andere problemen, zoals warmteontwikkeling.