Wat doet schrikdraad met een peuter?

Wij wonen in een omgeving waar veel omheiningen met schrikdraad zijn. Mij zoontje van 16 maanden kan er nog niet bij maar op een zekere dag wel natuurlijk. Ik doe uiteraard alles wat ik kan om hem ervan weg te houden maar zijn natuur om de wereld te ontdekken is ook sterk. Krijgt hij alleen een flinke opdonder, met of zonder blijvende schade? Of overleeft hij het zelfs niet met zijn kleine lijfje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.2K

Het beste antwoord

Schrikdraad werkt op basis van een bobine-achtige spoel diemeestal rond de 4000Volt op de draad zet gedurende zeer korte periode met een herhaling van meestal ongeveer een keer per seconde.
Hoe kleiner je bent hoe MINDER energie je opneemt, omdat vooral de capaciteit van je lichaam een rol speelt
HELPEN RUBBER LAARZEN NIET OM DE SCHOK TE ONTLOPEN.
Dus ook als je geisoleerd staat krijg je toch een schok!!
Gelukkig hebben kinderen een kleiner lichaam en ontvangen ze ook minder energie uit de schrikdraad.
Het is niet dodelijk of zelfs gevaarlijk.
Je kunt de (aard van de) stroom NIET vergelijken met het lichtnet, de hoogspanningpuls laadt je heel snel op en ontlaadt je weer en DEZE stroom voel je het meest.
De stroomkring bij geisoleerde mensen , maar ook met dieren is meer capacitatief dan ohms van aard, de mens (of dier ) is dan vergelijkbaar als een (zeer kleine) condensatorwaarde die snel opgeladen EN ontladen wordt.
Het aarden van een schrikdraadapparaat is dan ook meer nodig om de andere pool ook een condensatorwaarde aan te bieden dan om een stroomkring te vormen.
Veel mensen weten dit echter niet, ze denken dat de feitelijke stroomkring de schok mogelijk maakt, dan zouden rubberlaarzen echter goede bescherming tegen schrikdraad bieden en dat is NIET zo.
Gelukkig bepaalt dus het formaat van mens en dier ook hoeveel energie afgegeven kan worden ofwel hoe hard de schok is.
Zo "stelt "het schrikdraad zich dus als het ware af op het slachtoffer en zal zo niet gevaarlijk worden.
Je kleine manneke zal het wel een schokkende ervaring vinden maar er overkomt hem verder niets van.
Hem vertellen dat stroomdraden gemeen kunnen prikken en dat hij daarom niet aan stroomdraden moet zitten kan dan nog een gunstig pedagogisch effect hebben.
Maak je dus als vader geen zorgen, schrikdraad is bij wet ongevaarlijk voor mens en dier.

Toegevoegd na 7 uur:
Sommige mensen zullen schrikken dat er ongeveer 4000volt aan te pas komt. Het is echter de STROOM die gaat lopen die het gevaar bepaalt.
Ter vergelijking, een elektrostatische schok gaat met meer spanning gepaard (8-20KV).
Let ook vooral op mijn waarschuwing dat isolatie vrijwel niet helpt, al sta je volledig geisoleerd, van schrikdraad krijg je dan toch nog een schok, er kan toch stroom door je arm lopen omdat je heel snel opgeladen en direct daarna heel snel weer ontladen wordt. Je krijgt immers juist ook een elektrostatische schok als je geisoleerd bent, anders kun je immers niet opgeladen raken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hij krijgt een optater die even aan zal voelen als een flinke schop onder z'n kleine kontje, hij zal enorm schrikken en gaan huilen en het waarschijnlijk nooit meer willen proberen. Hij heeft hier geen blijvende schade van.

Op schrikdraad staat nooit een gevaarlijke spanning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kind zal enorm schrikken , en luidkeels even door de geluidsbarriere gaan . Maar blijvende schade buiten dat het kind dit niet vergeet zal het zeker niet hebben . Het kind zal vanzelf uit de buurt van draad blijven denk ik .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schrikdraad is zo afgesteld dat men ervan schrikt, maar het is niet dusdanig heftig dat mens of dier hier schade van ondervindt.
In het verleden (ik was een jaar of 5) ging ik wel met vriendjes naar schrikdraad toe en daagden we elkaar uit om het aan te raken. Het geeft even een onprettig gevoel, maar dit is slechts kortdurend en ik heb er bij mijn weten geen schade van ondervonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lollig, sommige dingen moet je gewoon ervaren om er niet bang voor te zijn.
inderdaad geen schade voor mens of dier, anders zou het wel verboden zijn.
De schokjes zijn maar 8 volt.
Je kunt hem rubberen laarsjes aandoen, dan krijg je geen schok. Aan de andere kant, je hoeft maar het maar 1 keer aan te raken om te weten wat het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8 volt? met rubberlaarsjes geen schok? Ga maar eerder uit van 8000 volt. Al giet je jezelf helmaal in het rubber, een schok zal je krijgen. Zoniet dan is het apparaat kapot of is het een apparaat op een accu die bijna leeg is. De schok is echter niet gevaarlijk omdat er geen kracht (amperes) op staan, aldus zeer, zeer weinig.

Het is niet erg dat een kind er een klap van krijgt. Aan de andere kant staan meestal dieren die veel gevaarlijker zijn voor een kind. Zelf de vredelievende koe kan met haar 700 kilo per ongeluk op de voeten gaan staan. En dan heb je wel letsel.

Als het kind er ooit een lel van krijgt, maak zodra de rust is wedergekeerd gelijk gebruik van de situatie door (als het een jongetje is) hem aan te leren nooit of te nimmer er tegen aan te plassen. Wand dat, hoewel niet gevaarlijk, word een zeer pijnlijk avontuur.