Hoe kan ik het best mijn stekkerblok aarden?

Mijn gitaarversterker ruist. Als ik hem aansluit op een geaard stopcontact is het geruis nauwelijks meer te horen. Op mijn kamer zijn er geen geaarde stopcontacten. Ik heb wel eens gehoord dat je via de verwarming een stekkerblok kunt aarden.

Weet iemand de beste manier?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K
ronron1212
7 jaar geleden
een stopcontact dat niet geaard is kun je ook niet aarden.Daarvoor heb je een contactdoos nodig die aarde aansluiting heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraag gaat niet over een WCD maar over een stekkerblok (met geaarde sockets). Volgens mij kan je die inderdaad uit elkaar schroeven en een draad aan de verwarming leggen, en deze verbinden met aarde van het stekkerblok.
TurfGraver
7 jaar geleden
Yep. Een aardklem op een stuk kaal verwarming en daarop de aarde draad.

Het beste antwoord

Officieel mag je een stopcontact niet aarden via de waterleiding en/of de CV installatie. Die zijn daar niet voor bedoeld en kunnen dus gevaar opleveren.

Om een voorbeeld te noemen: een geaard stopcontact is primair een veiligheidsmaatregel. Jij denkt dat je veilig bent met deze aarde. Maar later komt er een verwarmingsmonteur langs en die vervangt een stuk leiding door kunststof. Ongemerkt is je goede verbinding met de aarde weg en dáááág veilige aarde.

Dus het is niet VERSTANDIG ! Het kán vaak echter wel !

Voor de reden die jij opgeeft is het een kwestie van uitproberen. Sluit een aardklem op een blank (!!!) stuk metaal van je CV of waterleiding aan en kijk of het je bromtoon wegneemt.

Nog wat anders:

Een bromtoon wordt vaak veroorzaakt door een aardlus. Dat is niet heel waarschijnlijk in jouw situatie zonder geaarde stopcontacten, maar voor de volledigheid vermeld ik het tóch...

Een aardlus is een probleem in elektrotechnische installaties waarbij een magnetisch veld of elektrische stroom onbedoeld een elektrische spanning induceert in een gesloten elektrisch circuit.

Voor meer info én oplossingen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlus
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Prima antwoord.
Nog wel even een opmerking.
"Een bromtoon wordt vaak veroorzaakt door een aardlus. Dat is niet heel waarschijnlijk in jouw situatie zonder geaarde stopcontacten,"
Als apparatuur met elkaar is verbonden via hun aarde (ook al is deze niet 'geaard' via het net) kan ook een aardlus (storing opgevangen door deze lus) ontstaan. In dat geval kan aarden via het net misschien juist helpen deze storing af te voeren.
De 'lus' onderbreken (niet via aarde maar door de massa in de audio verbindingen ergens te onderbreken) kan ook helpen. Maar in dit geval (gitaar is bron van stoor signaal) zal aarden via net (of CV) waarschijnlijk goed helpen.

Andere antwoorden (1)

Je laat een deskundige (liefst een erkend installateur) een geaard stopcontact op jou kamer aanleggen. Hij trekt dan een aardedraad van de stoppenkast naar dat stopcontact en sluit dat aan aan een nieuw, geaard, stopcontact. Daarin plug je jou stekkerblok.
Dat trekken van die draad kan op 2 manieren:
1. door de bestaande buizen waar ook de andere draden inloggen.
2. over muur, liefst op een plek dat er niet makkelijk schade aan de draad ontstaat.
In de stoppenkast zit een aardaansluiting, de aarddraad wordt daarmee verbonden.

Aansluiten aan verwarming of water- of gasleiding is niet alleen onverstandig (veel pijpen zijn inmiddels van PVC), maar volgens mij ook gewoon verboden.
De cv maakt vaak helemaal geen aarde, dus dat is de slechtste oplossing. Water- en gasleiding kunnen van metaal zijn, maar om te kunnen werken moeten ze ook van metaal blijven tot ze in de grond verdwijnen! Dat is vaak maar zeer de vraag. Daarnaast is het ook nog eens mogelijk dat Lianders en de Vitensen van deze wereld buiten jou huis een pijp vervangen door één van PVC waardoor je ineens geen aarde meer hebt. Je hebt daarvan niets in de gaten totdat je ergens kortsluiting of massasluiting krijgt. Dan blijkt je aarde niet te werken, maar dan is het dus ook te laat, patient overleden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Wat buiten huis gebeurd heeft er niks mee te maken.
http://elektrotechniek.startpagina.nl/forum/topic/663159/aarden-hoofd-cv-leiding/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moet wel blijven lezen! Buitenhuis heeft er alles mee te maken als het om gas en water gaat. Zó heb ik het gezegd, niet anders!
CV moet dan tegenwoordig officieel geaard zijn, maar veel installaties zijn dat niet, nog niet of niet meer. Je bad- of douchekuip moet ook geaard zijn, is dat heel vaak ook niet. TS woont kennelijk in een niet heel nieuw huis, want anders had ie al geaarde stopcontacten gehad, dat is tegenwoordig namelijk verplicht voor ALLE stopcontacten in huis. Gelukkig wel!
TurfGraver
7 jaar geleden
Vooropgesteld dat ik ook van mening ben dat je een aarding officieel en correct moet aanleggen! Mijn reactie is alleen bedoeld op het laatste stuk van uw antwoord.
Zo lang ik mij kan heugen is het aarden van een water en gasleiding verplicht (NEN1010) in de meterkast. De water of gasleiding vervolgens als een aarde gebruiken mag officieel niet.
Lees tekst in de link nog een keer: " maar wij aarden gas en waterleiding"
En als er een nieuw (water of gas) meter komt moet ook daarop gecontroleerd worden.
"De gas/waterleiding is zichtbaar geaard en verbonden met een potentiaalvereffeningsleiding"
Een CV zal naast een geaard WCD ook vast wel op een water en gasleiding aangesloten zijn...
Zelfs in mijn vorige woning (bouwjaar 60) was alles keurig geaard
Ja het zou kunnen dat vraagsteller in een huis woont waar alle regels aan de laars zijn gelapt en dus sowieso een serieus probleem heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om dat laatste en nog een paar andere gevallen gaat het. Het is de bedoeling dat alle grote metaalconstructies geaard zijn. Vervolgens mag je ze toch niet(!) niet als aarde gebruiken.
1. als er niet volgens de regels gewerkt is komt zo'n constructie misschien onder stroom te staan door een apparaat dat via die constructie een aardweg zoekt.
2. Als de aarding van een CV o.i.d. verbroken is om wat voor reden ook kun je hetzelfde probleem hebben als bij 1. De CV komt onder stroom te staan door een defect apparaat.
De bedoeling van wetgever/normsteller is dat het apparaat een eigen aardweg heeft en daarvoor niet afhankelijk is van systemen die dat ook zouden moeten hebben, maar waarvan het niet zeker is. Als de aarddraad van een stopcontact losraakt, dan komt bij een defect hooguit het apparaat zelf onder spanning te staan en niet ook nog eens een waterleiding oid.
Kortom, vooral voor vragensteller: het mag niet, en daar zijn hele goede redenen voor.
Leg je eigen aarddraad en ga niet sjoemelen!