Waarom is de nuldraad niet direct met de aarde verbonden?

De aarde is toch 0 Volt en de nul toch ook?
Waarom is er dan nog een extra draad, die de stroom weer terug leidt? Of zie ik dit verkeerd?

Toegevoegd na 43 minuten:
Dus waarom moet het altijd gesloten zijn en kun je het niet gewoon met de aarde verbinden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
12.7K

Antwoorden (2)

Omdat je de stekker op twee manieren in het stopcontact kan steken... Dus in 50% van de gevallen staat er ~230V op het blauwe draadje....En daarom is een aparte draad bedacht die je volledig beschermt tegen kortsluiting e.d. die wél een vast positie heeft in het stopcontact.

Het is ook een verkeerde gedachten te denken dat de nul ook nul volt is, door weerstand in de draad of bij slechte verdeling over drie fases bij krachtstroom installaties kan er tóch spanning gemeten worden... ergo totaal ongeschikt om als aardlek te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
+
"Hoewel de nul als regel ongeveer aardpotentiaal voert, zijn er situaties waarin de nul een hogere spanning heeft: In sommige oude driefasennetten in België is de spanning van de fasen ten opzichte van de nulleiding 130 V. Om 230 V te krijgen worden fasedraad en nuldraad op twee fasen aangesloten. In Nederland bestaan dit soort netten niet meer.
Bij veel contactdozen kunnen de fase en nul verwisseld worden, omdat niet gedefinieerd is welk contactpunt bij de fase en welk bij de nul hoort.
Als er een hoog vermogen is aangesloten, voert de nulleiding een grote stroom en deze zal dan ook een merkbare spanning ten opzichte van aarde krijgen.
"
https://nl.wikipedia.org/wiki/Installatiedraad
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De nul wordt op het sterpunt van de trafo, die de netspanning levert geaard. Op alle andere punten zal de nul wat spanning voeren door asymmetrie in het net omdat woonhuizen normaliter op één fase aangesloten worden.
De nul zit uiteindelijk ook met de aarde verbonden, maar niet na de HAK (huisaansluitkast).
Als je de nul als aarde zou gebruiken, en de nul valt weg in het net van je huis, dan zouden metalen behuizingen van apparatuur wat geaard is onder spanning komen te staan. Daarom moet dit altijd overbrugt worden.