De maximale spanning die je er probleemloos op mag zetten is 0,7 Volt (gelijkspanning).
Je led zal dan erg weinig licht geven.
De methode bij een led is dat je altijd een juiste voorschakelweerstand gebruikt, zodat de led de juiste stroom krijgt.
Reddie
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij 0,7 volt geeft geen enkele led al licht, maar je kunt het inderdaad wel probleemloos doen. Ik gok erop dat vraagsteller dat niet bedoelt. ;-)
Leds hebben niet zozeer een maximale spanning als wel een maximale stroom. De spanning waarbij een led begint te branden varieert ook nogal, van 1,4 tot 3,5 ongeveer. De stroom varieert ook sterk. Er zijn leds die al fel branden met minder dan 1 mA stroom, andere werken pas goed bij tientallen of honderden mA. De laatsten zijn degenen die je als lamp gebruikt en nu in alle winkels liggen.
Je zult dus af moeten gaan op de datasheet. Zó zonder meer gegevens is er niets over te zeggen.
Alleen nog dit (nogmaals!) Een spanning aansluiten kan een led laten werken, maar ook snel kapot maken. Je moet de stroom in de hand houden. Dát is het uitgangspunt.