Mag Apple mij in geval van een reparatie een refurbished toestel teruggeven?

Er zit een vlek in mijn scherm dit valt onder de garantie nu ga ik volgend week naar de Apple store in Amsterdam om dit op te laten lossen, in sommige gevallen geven ze een refurbished toestel terug volgensmij hoef je dit niet te accepteren: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2016:4197
Het toestel is te repareren er hoeft alleen een nieuw scherm in en dan is het opgelost, ik ga er vanuit dat ze het scherm vervangen maar soms geven ze ook een refurbished toestel terug wat ik dus niet accepteer mag ik dit weigeren. Ze kunnen immers wat volgens de wet ook verplicht is een vervangend (nieuw) toestel geven.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Als een smartphone binnen de garantietermijn kapot gaat terwijl je hem normaal hebt gebruikt, dan heb je recht op gratis reparatie of een nieuw (en dus geen refurbished i.c. tweedehands) toestel. Ook mag de verkoper dan geen onderzoekskosten in rekening brengen.

Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot, dan moet de verkoper bewijzen dat dit jouw schuld was. Wanneer het toestel na zes maanden kapot gaat, dan moet je zelf bewijzen dat dit niet jouw schuld was. En juist dat kan uitmonden in eindeloze welles-nietes discussies, omdat verkopers er vaak alles aan doen om jou de schuld in de schoenen te schuiven. (zie ook het onderzoek van de Consumentenbond).

Mocht je er met de Apple Store niet uitkomen, dan kun je het beste vragen om een second opinion van een andere reparateur. Als het helemaal misloopt, heb je nog de mogelijkheid om de koopovereenkomst te ontbinden (zie voorbeeldbrief ConsuWijzer).

Triest dat ook dure merken als Apple zó moeilijk doen als het gaat om het nakomen van hun garantieverplichtingen. Ik raad je aan bij je bezoek aan de Apple Store zakelijk te blijven en je emoties buitenspel te zetten. Laat alles schriftelijk vastleggen en reageer zo nodig ook per aangetekende brief op hun voorstellen!
Pieter2011