Hoe heet deze ir sensor(zie foto)?

Zie foto in het midden(rode gedeelte).
Word gebruikt bij een tijdwaarneming op wedstrijden; deze sensor staat tegenover een reflector en werkt op 12 volt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als ik het zo zie is het een photo electric sensor

Antwoorden (2)

Meestal zijn de IR counters geen tijdsregistratiecounters, maar gewone tellers om mensen die voorbijkomen te registreren (IR reageert op lichaamswarmte, men gaat soms in andere lichtspectra lasers opstellen als het zwaar gemeten moet worden). Als ze zo groot zijn, is dat omdat ze een heel brede straal willen opbouwen en overzenden over een grote, brede baan. Maar dan hoeft het helemaal geen IR sensor te zijn, en kan het een gewone laserstraal zijn of in andere spectra zitten om een signaal te zenden naar de overzijde en terug te laten kaatsen om zodoende een 'doorbreking' van het signaal bij een finish heel exact te registreren voor zo'n microsecondenfinish. Misschien zit er zelfs een fototoestel bij achter het glas om gelijktijdig een fotofinish mee te filmen.

Wat betreft IR, verwijs ik bijv. naar http://www.idtelectronics.com/downloads/epc-mag1-manual.pdf waar ik graag dit citaat uit haal:

"The EPC-MAG1 will only work with entrances that have doors that swing open and
closed. Therefore, if you have an entrance that has no door, suchas those found in mall
environments, then the EPC-MAG1 will not suit your needs. Further, if you have an entrance where a door is propped open all day, then the EPC-MAG1 will not suit your
needs. In these situations, it is best to use one of our electronic pedestrian counters
with infrared beams."

De nieuwste meetsystemen bij sportwedstrijden die deze vervangen, vind je o.a. op http://rfidtiming.com/ maar zijn erg duur vergeleken bij deze 'kassa_achtige lichtzenders'.

Dit zijn volgens mij mening geen IR-sensoren, maar volledige kits met zender en ontvanger, waarbij alleen het spiegeltje aan de overzijde staat.

Leuke vraag, want in mijn omgeving kent men deze niet direct.

Zou je erin slagen om eens te kijken of er een identificatieplaatje is om verder te zoeken wat het dan wel exact is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De tijdswaarneming is zelf gemaakt door een licht en geluidsverhuurbedrijf bij mij in de buurt. Aan de andere kant staat een reflector.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je, dan zijn het wellicht gechipte hogere voltage maar vooral ACTIEVE infrared beamers met een bijhorende receiving unit. Een beetje het materiaal dat je vindt zoals op http://www.hkvstar.com/item/2-beams-ir-beam-motion-detector.html Als je nu ook nog de afstand opgeeft tussen zender en ontvanger (of de halve afstand: van zender naar reflector/spiegel), dan kan ik wellicht berekenen welk type het juist is en zo ook het voltage afleiden dat gebruikt wordt.
Volgens mij is dit een eenvoudige 'ir-lichtsuis'. Door de reflector kun je zender en ontvanger in 1 unit onderbrengen. Is zeer geschikt voor tijdwaarnemening omdat alleen van belang is dat de 'straal' op zeker moment onderbroken wordt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is dus wel alleen een 'sluis' in combinatie met de reflector! Op de foto zie je enkel de zender en ontvanger, die elkaar niet kunnen 'zien' zonder ir-weerkaatsend oppervlak.