Wat is er aan de hand met een nieuwe tl buis die alleen aan de uiteinden brandt?

Na 10 jaar was de tl buis in onze keuken kapot. Na een nieuwe aangeschaft en ingedraaid te hebben (type t5 13 watt) brandt deze alleen aan de uiteinden. De lamp wordt ook erg warm op die plekken. Wat kan dit zijn? Ik lees wel over dat de starter mogelijk kapot kan zijn maar die zit dan in het armatuur? Kan dat vervangen worden? Of is het de nieuwe buis zelf die niet goed is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
19.1K

Antwoorden (1)

Soms wil een buis niet branden: hij flikkert aan en uit of alleen de uiteinden gloeien op. Er is dan iets mis met de z.g. starter of de buis moet vervangen worden. U kunt zien wat het probleem is. Licht de buis roodachtig op, dan is de starter defect. Is het licht witachtig, dan is de buis de schuldige. De starter is het kunststof busje dat uit de afdekkap steekt. Druk het iets in, draai het naar links en de starter valt in uw hand. De nieuwe steekt u in de opening, licht drukken en rechtsom draaien tot hij niet verder wil. Om de buis te vervangen draait u deze een kwart slag over de lengte-as en hij glijdt uit de lamphouders. Schuif de pennen van de nieuwe buis in de lamphouders, druk de buis omhoog en draai weer een kwart slag. Overigens is het verstandig altijd de buis èn de starter te vervangen (afbeelding 1).

Zie: