Hoe kan ik een juiste LEDlamp of spaarlamp kopen voor een bepaalde gloeilamp?

Dus, is er een ezelsbruggetje voor, of een simpel rekenmodel, zodat ik in de winkel weet wat voor lamp bijvoorbeeld met een gloeilamp 25 watt, of 60 watt overeenkomt?
Ik sta nu in de winkel, en heb geen idee wat ik moet kopen.
Is daar niet een handig tabelletje voor, of kan ik dat zelf maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

4Watt LED = 5 W spaarlamp en 25 W gloeilamp met 200 lm.
Je hebt +/- 100 lm per 2 Watt LED.
Ik heb een kaartje bijgevoegd voor de andere vermogens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Handig, dat overzichtje erbij!

Andere antwoorden (2)

De temperatuur van de gloeidraad bepaalt in belangrijke mate het aantal lumen per Watt, mede om die reden zijn halogeenlampen uitgevonden, ze kunnen een hogere brandtemperatuur beter volhouden dan gewone gloeilampen.
Voorbeeld, gloeilamp 60 W= halogeen gloeilamp 48 Watt, ledlamp 7-8 Watt (van de betere soort, warmwit) 800 lumen.

Gloeilamp 25 Watt, halogeengloeilamplamp 20 Watt, ledlamp 2-3 Watt(warm wit) 200-250 lumen.

Het gaat bij ledlampen om drie zaken, het aantal lumen, de lichtkleur en type voorschakeling (vaak capacitief, welke flikkeren of geschakelde ingebouwde voeding , flikkert niet , zuivere gelijkspanning voor de leds.

Gemiddeld heb je voor een gang 4-6 watt ledlamp en voor woonkamer 6-9 Watt nodig.

Vooral bij lage wattages hebben ledlampen een veel hoger rendement dan gloeilampen , omdat laagvermogen gloeilampen evenredig veel minder licht geven dan krachtige gloeilampen.

Bij ledlampen is dan niet of nauwelijks zo, het aantal watts wat de led opneemt is vrijwel evenredig met de output in lumen.

Wel moet ik er bij zeggen dat in Nederland zeer weinig leuke ledlampen te koop zijn, derhalve importeer ik ze en heb het hele huis vol met warm-witte leds.

Veel in Nederland verkrijgbare ledlamepen halen de 90-100 lumen per watt bij lange na niet (meestal de helft) en dat is te wijten aan de verouderde leds die in ledlampen ingezet worden, ook bij topmerken zie je dit, relatief goedkoop en redelijk goed zijn de kruitvatledlampen die in Polen gemaakt worden.

KOEL-witte leds raad ik af voor in woningen, hun kille 6500-8000 Kelvin kleurtemperatuur mist de warme tinten maar het rendement is daarentegen zeer hoog.

Uit pure frustratie bouw ik zelf ledlampen , van 40 lumen(1/2 watt) tot 8000 lumen(100 Watt), de laatste koel ik met een CPU koeler, ze geven dan ook een bak licht en dat in warm wit.
Dit soort leds is in lichtopbrengst regelbaar zonder dat de kleur noemenswaardig verandert.

Je kunt dan domweg exact het lichtvermogen aan je wens aanpassen. Complete systemen met deze vermogens heb ik nog niet op de Nederlandse markt gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een mooi verhaal hierboven, maar als je aanhoudt 10% van een gloeilamp, dan kom je heel aardig in de buurt. Dus als je gloeilamp had van 60 watt, dan moet je nu tellen op een LED-lamp van 6 watt
jc54