* De ouderwetse gloeilamp: 17 lumen per watt
* De halogeenspot: ca. 20 lumen per watt
* De modernste (2006) superfelle witte leds (5 mm): 51 lumen per watt.
* Een moderne spaarlamp (15 W): 55-60 lumen per watt
* TL-buizen: ca. 70 lumen per watt
* Natriumlampen straatverlichting): 120-200 lumen per watt.

Een moderne spaarlamp is dus efficiënter dan de modernste led. Een led verslaat wel de ouderwetse gloeilamp en ook de halogeenspot, maar niet de moderne spaarlampen. De prijs van een moderne led is ongeveer 15 eurocent per Lumen; dat is ca. 15x zoveel als de prijs van een gewone spaarlamp, die minder dan 1 eurocent per Lumen kost (prijspeil 2006). Ook in prijs is een led dus (nog) absoluut niet concurrerend. In levensduur wel; een led gaat gemakkelijk 50.000 uur mee, en zelfs de modernste TL buizen en natrium- of kwiklampen halen nooit meer dan 18.000 uur. Uitzondering hierop zijn de zogenaamde "long life" TL-buizen. deze kunnen, afhankelijk van het toegepaste voorschakelapparaat wel tot ca 50.000 uur meegaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
lumen = de eenheid voor lichtopbrengst, en de enige waarde die je echt wilt weten als je de lamp aan doet. Dit geeft dus een vergelijking van 'hoeveel licht geeft een watt energie verbruik mij'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een SPAARLAMP is 11 watt, een LED lamp meestal 3 watt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje erg kort door de bocht babyfaced!
Een ledlamp is opgebouwd uit een groot aantal LED's (light emitting diodes) en een spaarlamp is gebaseerd op een soort mini TL (gasontladings) lamp.

De ledlamp kan nog zuiniger zijn dan een spaarlamp en gaat ook nog veel langer mee. In een spaarlamp worden nog wel milieubelastende stoffen verwerkt (klein beetje kwik) en moeten in de chemobak. Een led lamp kan zo in de prullenbak, naar verwachting na jaren dienst te hebben gedaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een voordeel is dat een led lamp in een keer zonder probleem aan en uit kan worden gezet. Een spaarlamp moet opwarmen.

Al met al is een led lamp wel de toekomst, maar de lichtopbrengst nog niet optimaal en de kosten nog wat hoog. Als je een led lamp kunt aanschaffen voor onder de 10 euro met een goede lichtopbrengst dan kan je dat zeker overwegen. Ledlampen en spaarlampen samen zullen de gloeilamp wel verdringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil zit hem in de manier waarop het licht gegenereerd wordt. Bij leds gaat het over recombinaties van electronen met atomen in halfgeleidermateriaal. Bij spaarlampen is er sprake van een plasma die een bepaalde straling uitzendt. Deze straling wordt in zichtbaar licht omgezet door een coating aan de binnenkant van de lichtbuis.

Wat beter is is een een economische kwestie. Ledlampen gaan veel langer mee maar zijn ook duurder in aanschaf.