Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je meten of een condensator nog goed is?

Mijn zoon heeft twee ATP os pop lampen gekocht via marktplaats. Één van de twee doet het niet meer. Bij de ene lamp meet hij ca. 1200 volt over de lamp; bij de kapotte nog geen 600. Ik heb geen verstand van deze dingen, maar zou het aan één van de condensatoren kunnen liggen? Zijn die door te meten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dit is over het algemeen was lastiger dan het meten van een weerstand, stroom of voltage. De impedantie van een condensator is namelijk imaginair. Z= 1 / omega C, waarbij omega = 2*pi*f.

Je kunt de condensator dus alleen meten door er (een aantal) frequenties op te zetten en te kijken naar de impedantie bij verschillende frequenties (meet fase-draaiing en demping). Hiervoor zul je de condensator wel los moeten halen uit het circuit. Sommige multimeters hebben hier wel een input voor.

Wat je wel kunt doen zonder dergelijke meetapparatuur, is kijken of er geen condensatoren bij zitten die kortsluiting maken. Deze zijn i.i.g. niet goed.

Is het circuit helemaal opgebouwd uit condensatoren, of zitten er ook FETs in om te schakelen? Deze zou ik eerder verdenken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, een j vergeten: Z = 1 / j * omega * C.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding