ik heb een lamp met 2 blauwe en 2 bruine draden en een groen/bruine. Na aansluiten met kroonsteen alleen licht aan 1 van 4. hoe krijg ik de rest aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (3)

Sluit de blauwe draad aan de blauwe, de bruine draad aan de bruine, via de kroonsteen.
De groen-bruine is waarschijnlijk de groen-gele en dat is de aardlek.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De groen-bruine is waarschijnlijk een verkleurde groen-gele, dus de aarde.
Uit je plafond moeten dus behalve een blauwe en bruine, ook een aarddraad komen om deze te kunnen aansluiten.
vaak zitten er alleen maar bruin en blauw in.
Mogelijk kan je de twee blauwe draden in elkaar draaien en in een kroonsteentje doen en daarna de bruine in elkaar draaien en in het andere gaatje doen, hierop sluit je de draden uit je plafond op aan, als ze lang genoeg zijn.
De aarddraad kan je waarschijnlijk nergens aansluiten.
Als je het zo aangesloten heb, kunnen er nog lampen stuk zijn ( die niet branden) mogelijk zijn de lipjes binnen in de fitting wat verbogen of verroest, deze even schoon krabben met een schroevendraaier en probeer het binneste lipje iets naar je toe te buigen, brande de drie lampen nog niet, dan kan er ergens in de lamp een losse verbinding zitten of er is ergens een draadbreuk, dan moet je er nieuwe draden in trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@addijst
Niet slim om die lipjes schoon te laten maken of te laten buigen voordat eerst de stroom eraf gezet wordt!!!!

Voordat je gaat knutselen eerst stroom overal vanaf zetten. Zo te lezen heb je er niet erg veel verstand van dus werk veilig!!!
De andere antwoorden over kleuren aan elkaar en geel/bruin = geel/groen = aardedraad zijn juist.