Wat is nou echt een verschil tussen een LCD en een plasmascherm?

Ik wil er graag een kopen en ik speel voornamelijk op de tv voor de playstation.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (7)

Het verschil tussen plasma-tv en lcd-tv
De plasma-technologie bestaat uit honderdduizenden gascapsules die gevuld zijn met natuurlijke gassen zoals xenon en neon. Deze cellen zijn bedekt met fosfor en zitten mooi opgesloten in een glasplaat die voorzien is van elektroden. Via elektrische impulsen lichten deze cellen op en produceren ze licht. Dit licht verlicht de rode, groene en blauwe fosfor en produceert zo een bepaalde kleur.

De lcd-technologie maakt gebruik van vloeibare kristallen die tussen twee lagen glas zitten. Wanneer de stroom wordt ingeschakeld laten de kristallen een bepaalde mate van licht door; het licht is afkomstig van een lamp die zich achter het scherm bevindt. De juiste kleur van elke kristal bereikt men door bepaalde kleuren in het spectrum van wit licht te blokkeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi duidelijk antwoord +1
LCD-scherm zorgt vooral voor een laag energieverbruik.
Plasma-scherm zorgt voor een scherpe beeldkwaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plasma is een wat oudere techniek, LCD is wat nieuwer en ik geloof ook wat zuiniger.
Het beeld brand ook wat sneller in bij een Plasma scherm dacht ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inmiddels qua kwaliteit niets meer. Alleen bij plasma betaal je veel meer aan electra
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor bijna 2 euro per dag aan electra staat dat niet in verhouding, is 60 euro per maand. Dat naast het inbranden van het scerm.
Als je een ps3 slimline hebt kan je ook voor een Sony Bravia tv kiezen. Dan kan je deze functie kan gebruiken :

BRAVIA® Sync Functie. Het nieuwe PS3-systeem is ook uitgevoerd met de BRAVIA®
Sync functie. Door het nieuwe PS3-systeem met de HDMI-kabel aan te sluiten op een
BRAVIA-televisie, kunnen gebruikers de XMB op PS3 met de afstandsbediening van hun
televisie bedienen. Andere functies zijn System Standby, waardoor het PS3-systeem
automatisch uitschakelt als de BRAVIA-televisie wordt uitgezet.

Werkt perfect, ik heb hetzelf ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verschil wordt in het eerste antwoord perfect verwoord.Maar voor games is een plasma echt het beste heeft namelijk de snelste response tijd en dit is voor games zeer belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste antwoord is technisch correct, maar helaas staan eronder veel aannames en persoonlijke meningen (niet allemaal dus).

Ik ga er vanuit dat je het technische verhaal gelezen hebt en dus snapt dat de schermen compleet anders van opbouw zijn. Dit in tegenstelling tot LED wat ook gewoon LCD is met als enige toevoeging dat er geen TL licht maar LED licht gebruikt wordt.

Dat laatste is ook meteen een groot verschil met Plasma. Bij LCD/LED wordt het beeld van opzij en als je iets heel goeds koopt ook van boven en onder beschenen. De plasma cellen zorgen echter zelf voor het licht. Het contrast van een plasma cel is dus vele malen groter en plasmacellen kunnen over het algemeen ook sneller van kleur wisselen. Zoals boven genoemd is dat zeer belangrijk voor games. Een dode plasma cel wordt dus ook een zwart puntje en niet een helder witte zoals bij LCD en dat is wel zo fijn omdat je je er anders nogal snel aan gaat irriteren.

Inbranden is inmiddels geen probleem meer. De meeste plasma schermen zijn daar tegen beschermd. Dat wil niet zeggen dat het uitgesloten is, maar de kans is ongeveer gelijk aan het inbranden op een LCD scherm.

Doordat plasma cellen zelf het licht leveren, vreten deze ook meer energie en dat merk je aan de warmte wanneer je naast een plasma scherm staat. Daar is niks aan te doen, maar het is ook allang niet meer zo erg als de eerste generaties plasma.

Met andere woorden, wil je lekker gamen? Ga dan voor plasma. Wil je een goedkope TV en een wat lagere energie rekening, ga voor LCD (en dan bij voorkeur idd de Bravia serie).