Waarom gebruikt een afstandsbediening "onzichtbaar licht" (infra-rood) ?

Volgens wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Afstandsbediening#Infraroodafstandsbediening

De meeste afstandsbedieningen werken door middel van nabij infrarood (IR) licht. Voor afstandsbedieningen ligt de golflengte normaal in het niet-zichtbare deel van het golflengtegebied, tussen 800 en 950 nm. De voornaamste oorzaken van de populariteit van IR-afstandsbedieningen zijn:

1) de lage kostprijs
2) de simpele techniek
3) het feit dat het licht zich in het niet-zichtbare spectrum bevindt.

Mijn vraag betreft het 3e punt (helaas niet verder verklaard op wikipedia):

Wat is er mis met een LED waarvan je gewoon kan zien dat het werkt ?!?
Waarom die stap naar IR-licht ?

Een LED met zichtbaar licht is toch net zo goed, zo niet handiger ?
Al was het maar om te kunnen zien dat de batterijen wel of leeg aan het raken zijn doordat het licht uit het LED’je zwakker wordt.

Het beste antwoord

Om te begrijpen waarom IR wordt gebruikt is het goed om de ontstaansgeschiedenis van de AB te kennen.

Eugene Polley en Robert Adler vonden in de jaren '50 de eerste AB voor televisies uit. Deze werkten met een zichtbare lichtstraal en fotocellen op de hoeken van de televisie. Nadeel van deze constructie was dat ook een ander fel licht (bv weerkaatsing van zonlicht in een horloge) onbedoeld de tv op een andere zender kon zetten.

Als vervanger daarvan werd een AB met ultrasoon geluid bedacht. Helaas konden huisdieren dit geluid (soms) wel horen en ook andere geluidsbronnen konden de tv laten schakelen.

Daarom werd bij het beschikbaar komen van de IR technologie in een LED eind jaren '70 / begin jaren '80 deze gekozen. De Ab zend een aantal pulsen IR-licht in een bepaalde frequentie naar de tv die vervolgens op basis van de code de bijbehorende opdracht uitvoert.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoewel er inmiddels ook andere technologieën beschikbaar zijn is de IR-LED zo ingeburgerd en voldoet deze nog steeds aan de eisen van de gebruikers zodat deze nog steeds gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
goed antwoord, kan niet anders zeggen
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik begrijp dat ze van ultra-soon naar licht overgestapt zijn. Maar wat me in dit antwoord nog niet duidelijk wordt is waarom specifiek voor IR-licht is gekozen ?
Kun je dat a.u.b. nog toelichten ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe die keuze precies tot stand is gekomen is even een kleine slag in de ruimte maar de meest logische verklaring vind ik dat men op zoek was naar een vervanger van het ultrasone geluid en niet terug wilde naar zichtbaar licht. IR was op dat moment het enige "onzichtbare" licht dat men op zo'n kleine schaal (als LED) kon verwerken en veilig was in huishoudelijk gebruik (in tegenstelling tot bv laser dat gevaarlijk kan zijn bij in de straal kijken en UV dat nog niet op deze schaal verwerkt kon worden).

Andere antwoorden (3)

Je laatste argument (dat je kan zien dat het werkt) is de reden dat er vroeger, maar tegenwoordig al helemaal een "controle" lampje op zit. Zodat je kan zien dat de batterijen werken wanneer je een knop indrukt.

Maar ik denk persoonlijk dat je hier tegen een historisch feit aan loopt. Afstandsbedieningen met IR kwamen al voor in de jaren '80. Toen waren LED's een veel duurdere oplossing. Plus dat het gemak moest opleveren en niet een extra zaklamp (vroeger waren de IR lampen wat feller dan nu, niet zo heel veel, maar wel iets).
Iets wat ik even niet uit mijn hoofd weet, is of IR-lampjes minder energie verbruiken dan lampjes met zichtbaar licht (is wel energetischer licht, dus wellicht wel). Om deze dan te gebruiken zou meer energie verbruiken waardoor je batterijen eerder op waren.
9 jaar geleden
gvrox
9 jaar geleden
Volgens mij zijn afstandsbedieningen al tientallen jaren uitgerust met infrarood LEDs, dus die reden gaat niet op.
Thecis
9 jaar geleden
uhh, welke reden gaat dan niet op? ik heb het over dat het in de jaren '80 al zo was, dat lijkt mij tientallen jaren, niet? Het argument wat je hier zelf aangeeft in je eigen antwoord, dat het kan storen met gewoon licht, vind ik persoonlijk een veel betere aanvulling. Dat is zo'n simple feit, dat het zelfs zeer aannemelijk is dat dat gewoon de reden is.
gvrox
9 jaar geleden
Ik doelde op "toen waren LED's een veel duurdere oplossing"
Thecis
9 jaar geleden
Vroeger (in die tijd) was het dan ook niet standaard dat apparaten met een afstandsbediening geleverd werden. Dat was gewoon een duurder model.
Dat duurde zelfs tot eind jaren 90 (met TV's wel standaard, maar bijv CD-spelers was het nog niet standaard). Een paar jaar later was dit al wel standaard geworden, maar zeker in de jaren '80 was het wel degelijk een duurdere oplossing.
gvrox
9 jaar geleden
Dan snap ik nog steeds niet wat je wil zeggen, LEDs zijn een duurdere oplossing ten opzichte van wat ? Je lijkt nu te zeggen dat er vroeger vaker geen AB bij zat omdat het te duur was (daar ben ik het met je eens), maar de vraag gaat over het verschil tussen zichtbaar licht en IR.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat ontvangers last zouden hebben van andere lichtbronnen bij zichtbaar licht begrijp ik niet.
Andere bronnen zenden naast zichtbaar licht even goed ook vaak infra rood uit. Zéker in de 80'er jaren waar b.v. de gloeilamp nog een normaal verschijnsel was.
Het systeem moet dus sowieso al met 'vals licht' om kunnen gaan.
Thecis
9 jaar geleden
@ Gvrox: Het is duurder dan geen AB mee leveren. Niet duurder dan een andere oplossing (zoals een peertje, of een draadje). Het was een dure oplossing en een extra. Dus extra betalen er voor of bij de sowieso al duurdere modellen. @ Ozewieze: zie ook het antwoord van Gilles111. "De Ab zend een aantal pulsen IR-licht in een bepaalde frequentie naar de tv die vervolgens op basis van de code de bijbehorende opdracht uitvoert."
Het is inderdaad zo dat afstandsbedieningen een codering hebben (vandaar de programmeerbare afstandsbedieningen). Het zal maar weinig random lichtbronnen lukken om die codering te produceren. Dus dat is hoe je willekeurig licht als stoorzender uitschakeld.
Vergeet trouwens niet dat IR golflengte eigenlijk gewoon warmtestraling is (even populair gezegd). Alles wat warm is, zend IR licht uit. Tegenwoordige lampen worden nog steeds warm en zenden dus nog steeds voldoende IR licht uit. Maar nog steeds voldoen die apparaten (lichtbronnen) niet aan de pulsen / codering die in de ontvanger geprogrammeerd zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat bedoel ik dus. Qua storing is er dus geen verschil tussen IR en zichtbaar licht.
Toch heb ik nog nooit een AB met zichtbaar licht gezien. En dat is de kern van de vraag: waarom altijd IR ???
Als het geknipper van een LEDje altijd zichtbaar was (veel sterker dan het controle-LEDje dat je nu op de afstandsbediening hebt) zou dat als irritant kunnen worden ervaren. De detector zou ook nog eens in de war kunnen raken van ander zichtbaar licht, zoals geproduceerd door een TV.
gvrox
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Als de LED snel genoeg knippert, zie je niet meer dat hij knippert. Voor het oog gaat hij dan even aan en daarna uit.
gvrox
9 jaar geleden
Er is een soort "draaggolf" van 36 of 38 KHz, en dat zie je inderdaad niet, maar het signaal dat daarop gemoduleerd wordt zul je wel als geknipper ervaren.
Cryofiel
9 jaar geleden
Hoe snel gaat dat moduleren dan? Ofwel, wat is de bitsnelheid?
gvrox
9 jaar geleden
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/RC-5 voor meer informatie over een veelgebruikt protocol. Het zit 'm vooral in de herhaling van het signaal, dat gebeurt 9 keer per seconde, en dat zie je wel als geknipper. Omdat de IR LED voornamelijk uit staat tijdens het zenden van een toetsindruk, verbruikt het niet zoveel energie. Een protocol dat minder zichtbaar knippert zou teveel energie kosten.
Cryofiel
9 jaar geleden
Als hetzelfde knipperpatroon in een kortere tijd zou worden verzonden, zou dat minder energie kosten, toch? De LED staat dan korter uit (geen verschil) en korter aan (energiebesparing).
gvrox
9 jaar geleden
Maar de herhaling duurt zo lang als de gebruiker de toets indrukt, dus aan het pulserende ontkom je niet (denk ik).
Cryofiel
9 jaar geleden
Stel dat een pulstrein nu een seconde duurt, en direct wordt herhaald. En stel dat de LED 20% van de tijd aan staat, dus 200 ms per seconde. Laten we nu de pulstrein inkorten met een factor 100. De pulsen worden dus 100 keer zo snel verstuurd. In plaats van een seconde per pulstrein heb je nu nog maar 10 ms per pulstrein nodig. Als je ook nu de pulstreinen direct op elkaar laat volgen, heb je gelijk. Maar: een pulstrein per seconde was kennelijk genoeg. Dat verandert niet. Dus kun je nu hetzelfde doen. Je zendt nu dus een pulstrein uit, die nu slechts 10 ms duurt. Daanna doe je 990 ms niets. Pas dan zend je de volgende pulstrein uit (mits de knop nog ingedrukt is). Je hebt nu dezelfde transmissiesnelheid (een pulstrein per seconde), maar minder "lag" (de eerste pulstrein is al na 10 ms aangekomen, voorheen duurde dat maar liefst 1000 ms). Je LED brandt nu geen 20% van de tijd, maar slechts 0,2% van de tijd. Een besparing van een factor 100.
gvrox
9 jaar geleden
Cryo, in het diagram op de wiki pagina staat al dat de pulstrein 25msec duurt, van de 114msec die tussen herhalingen zit.
Hele goede vraag.
Ik speculeer, ik weet het niet zeker maar het zou een combinatie van twee dingen kunnen zijn:
(1) Een IR-led is makkelijker en goedkoper te maken dan andere kleuren. UV kan pas sinds een paar jaar gemaakt worden.
(2) Het heeft te maken met het tegenhouden van ongewenst licht bij de detector (in de TV).
De lichtdetector is gevoelig voor bijna al het licht dus je wilt eigenlijk dat alleen het licht van de afstandsbediening ook echt aankomt. De rest kan storing veroorzaken, en die wil je filteren. Zo'n filter is voor infrarood heel makkelijk. Echter, voor andere soorten licht is het misschien moeilijker om precies één soort door te laten.
Zo laat helder glas alle kleuren én infrarood door. Een detector krijgt dus veel meer signalen binnen.