Mag een TV op een timer worden aangesloten?

Voor een bedlegerige buurvrouw doe ik één en ander, maar ik kan daar niet de hele dag paraat zijn om de TV aan en uit te zetten. Ze kijkt naar vaste, dagelijkse programma's, zoals het journaal. Nu heb ik een oude timer, die nog tandjes heeft waarmee je aan/uit kunt regelen. Kan het (veel) kwaad als de TV op die timer wordt gezet?
Standby is geen optie. Dat wil zowel zij als ik niet.
Het is een oud model Löwe TV, met nog een echte kast, geen breedbeeld. De TV is 12 jaar oud en weinig gebruikt.

Toegevoegd na 1 week:
De buurvrouw is helaas door verlamming niet in staat zelf op knopjes te drukken om hem weer aan te zetten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (4)

lijkt mij geen enkel probleem.
12 jaar geleden
Denk het wel heb het thuis ook op verschillende tv's gehad en nog nooit problemen mee gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het uitschakelen is dit geen probleem, maar om de TV vanzelf weer aan te schakelen kan een probleem zijn.
Veel TV's zullen bij het weer inschakelen van de stroom op stand-by gaan staan zodat hij niet vanzelf opstart.
Timers met heen- en weerschuif nokjes zijn dan minder geschikt dan het type met de rode en groene pennetjes met een pijltje of de timers met twee aparte cirkels met gaatjes voor in- en uitschakelen.
Als je de ouderwetse timer alleen van een uitschakeltandje voorziet dan zal de TV niet na rondgaan van de timer weer inschakelen.

Toegevoegd na 1 week:
Na het lezen van de uitbreiding is mijn eerste suggestie niet geschikt omdat dan de TV niet meer vanzelf aangaat.
Om het in- en uitschakelen met een timer te laten werken moet je eerst proberen of de TV na het uitschakelen van de stroom weer gaat spelen als de stroom weer ingeschakeld wordt en niet op stand-by gaat staan.
Zet de TV aan op het gewenste programma en trek dan de stekker uit het stopcontact.
Wacht even een minuut en steek de stekker weer in het stopcontact.
Als de TV weer gaat spelen dan kun je gerust een timer gebruiken, gaat hij op stand-by staan dan is het helaas niet mogelijk om de TV zo te laten werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou de timer met "heen en weerschuifnokjes" minder geschikt zijn dan een timer met pennetjes?
Ze werken allemaal precies hetzelfde.
Maakt absoluut niets uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een timer met heen- en weerschuifnokjes de TV weer inschakelt als de timer bijna rond is en de "aan" periode weer aanbreekt.
De TV gaat dan weer op de stand-by stand terwijl dat nu juist minder gewenst is.
Bij het andere type timer schakel je de klok met de knop aan de zijkant op "aan" terwijl de nok op de gekozen "uit"-positie de TV op een vaste tijd zal uitschakelen.
Een ander idee is een standby-killer.
Als je de tv op standby zet, dan schakelt deze na een paar minuten alls af. De tv is dan ook echt spanningsloos.
Zodra je hem aan wil zetten hoef je alleen maar een knop op je afstandsbediening in te drukken en de standby killer zet de tv weer terug in standby (staat weer aan dus).
Deze worden vaak gebruikt voor lcd schermen omdat deze vaak geen aan/uit schakelaar hebben. Het is eigenlijk een luxe klik aan, klik uit set.
via de bron staat een model hiervan, maar bij een electronica zaak hebben ze die ook.