is de upc mediabox hd geen full hd?

ik heb een full hd tv 1080p

en upc mediabox hd

en in de instellingen zie ik het hoogste 1080i

en geen 1080p!

maar dan is het toch geen FULL HD?

gr,

Toegevoegd na 1 minuut:
Het betreft de upc mediabox HD van Pace

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft UPC dat ooit zo geadverteerd dan? Of is er ooit wel eens een TV-zender die heeft gezegd dat ze in full-HD uitzenden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk nooit Er staat alleen hd en geen full hd! dankje mijn vraag is opgelost

Het beste antwoord

Er is geen 1-duidig antwoord hierop omdat de terminologie nogal verschilt. Duidelijk is wel dat Full HD is een marketting term is om aan te geven dat het het beeld met1080 verticale lijnen in 1 keer weergeeft. In dat opzicht is een 1080i geen full HD in de absolute zin van het woord.

Is dat erg?
Om een kort antwoord te geven: I maakt gebruik van "tussenbeelden" (frames) en geeft een vloeiendere beweging weer.
P zet het plaatje in 1 keer bij volle resolutie weer.
Dit geef bij nauwelijks bewegende beelden meer scherpte.
Sommige TV's (zoniet bijna alle) hebben een dynamische instelling dat bij verschillende merken anders genoemd wordt.

Daarbij wordt bij dynamisch beeld automatisch naar interlaced geschakeld en bij weinig beweging naar Progressive.

Dit om maar aan te geven dat beide technieken zodanig anders zijn dat er niet echt 1 'betere' dan de andere is.
(afhankelijk van de situatie).
ronaldP
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het anders en wordt het 1080i60 signaal in je TV gewoon omgevormd dmv. deinterlacing tot 1080p30. Vloeiender is interlaced iig niet, wel gevoeliger voor beeldfouten, interlacing problemen zijn een ramp. Wat wel echt vloeiender is is 720p60 dat zijn namelijk 60 echte frames en geen 60 halve. Het "beste" is 1080p60 sommige consumenten camera's kunnen dat tegenwoordig opnemen. Dat stukje van dat dynamisch snap ik helemaal niet, het aangeleverde beeld is danwel progressive danwel interlaced, ik kan me niet voorstellen dat een TV progressive beeld intern omgaat bouwen tot interlaced, andersom wel maar dat is dan constant en niet afhankelijk van de content lijkt me. Ik was werkelijk teleurgesteld toen ik hoorde dat men met het HD tijdperk niet de intelaced rotzooi achter zich gelaten had. Ik snap de achterliggende gedachte wel van interlacing maar ik snap niet dat niet gewoon voor 720p/1080p is gekozen in een klap af van deinterlacing en de mogelijke foute afhandeling ervan.

Andere antwoorden (1)

De mediabox heeft geen true high definition inderdaad, al maakt dat voor het "gewone" tv kijken niet heel erg veel uit.
Het is evengoed wel jammer natuurlijk, als je Full HD verwacht wil je ook Full HD kijken.

Verschil 1080p en 1080i

Je ziet ook stickers met HD Ready of Full HD gevolgd door 1080p of 1080i. Wat dat is? We beginnen met de 1080p televisies. Deze televisies hebben de hoogst mogelijke beeld resolutie die er op dit moment mogelijk is. De p is de afkorting van ‘progressive scan’ en betekent in gewoon Nederlands ‘volledige beeldtechniek’. Deze techniek houdt in dat er bij de beeldwissel van deze plasma en LCD schermen alle 1080 verticale lijnen volledig benut worden. Kortom: deze techniek maakt het meest optimaal gebruik van alle pixels. 1080p wordt naast Full HD daarom ook wel True High Definition genoemd!

Bij 1080i ligt dat net iets anders. De i staat voor ‘interlaced’ wat zoveel betekent als ‘halve beeldtechniek’. Bij 1080i worden de 1080 verticale beeldlijnen per beeldwissel om en om benut. Met andere woorden: bij een beeldwissel wordt de helft van de pixels gebruikt en bij de volgende beeldwissel de andere helft. Deze techniek is van iets mindere kwaliteit dan de 1080p techniek, maar gebruikt ook de helft aan bandbreedte!

Het verschil tussen Full HD, Full HD 1080p en Full HD 1080i begint pas echt een rol te spelen als je bijvoorbeeld Blu Ray films gaat kijken. Bij Blu Ray films is de 1080p kwaliteit wel degelijk van belang om het maximale uit de film te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronaldP
12 jaar geleden
Goeie uitleg. Mis alleen een stukje 'HD ready' wat ik wel verwachtte na je introductie. Zoals je weet (wellicht voor andere lezers?) HD ready heeft eigelijk niets met HD te maken behalve dat je toestel met een HD signaal overweg kan en er een plaatje van kan maken (met normale SD kwaliteit).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar, een HD-ready tv kan een 720p plaatje maken en dat is ook gewoon een HD resolutie. SD is 576i of 480i.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hd ready heeft minimaal 720 verticale lijnen full hd 1080 verticale beeldlijnen maar is 1080i vloeiender? ik heb een lg 32lk450 maar het beeld is niet echt vloeiend als het beweegt en ik heb helezen dat het een goede tv is ik kan bij upc instellen 720p en 1080i en als ik auto doe gaat hij naar normale kwaliteit