hoeveel kWh verbruikt de gemiddelde nederlander nu aan televisie kijken ?

reden; altijd rond de 3.000 kWh afgerekend, en nu ineens 1700 kWh extra verbruikt.
Enigste wat nieuw is, is een plasma scherm, maar reeds aan de meter gehouden, deze verbruikt per jaar op 24 uurs basis, maximaal 2184 kWh.
Zelf kijk ik gemiddeld zo`n 6 uur per dag televisie.
Inclusief de weekenden.

Toegevoegd na 19 uur:
Nogmaals gemeten:
verbruik van 19.00 uur tot 07.00 uur, inclusief decoder en stand-by stand, verbruik 1.2 kW.
Specificaties komen aardig overeen, daar mijn plasma zegt, zo`n 261 watt verbruikt.
De meter geeft een maximale uitslag van 271 watt, dus de zogenoemde piek.

Toegevoegd na 19 uur:
overdag kijk ik zelden televisie, meestal pas tegen uurtje of 7 dat de tv aangaat..
Dus vind dat dus een goede realistische beeld, persoonlijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
bamibal
13 jaar geleden
De gemiddelde Nederlander zit op de bank als hij televisie kijkt, dus verbruikt dan niet zoveel energie. Maar ik neem aan dat je de gemiddelde televisie bedoelt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet jij dan exact wat een gemiddelde Nederlander verbruikt aan kWh per dag, alleen met tv kijken ???
Ik niet, wel hoeveel uur mensen gemiddeld kijken, maar niet hoeveel kWh per dag dat is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan mag ik niet klagen, aangezien mijn meter mij verteld dat ik maar 1,2 kW heb verbruikt.
Zou ik dat vermenigvuldigen maal 365 kom ik uit op: 438 kW op jaarbasis.
trek ik daarvan af het gebruik van mijn oude televisie, wat gemiddeld zo`n 150 W verbruikte, want dat verbruikte ik dus ook al voor die tijd, 6 x 150 = 900 W
900 x 365 = 328500 watt ( 328.5 kW ) op jaarbasis. 438 kW - 328.5 kW = 109.5 kW meer verbruik dan op jaarbasis. Want ik keek voor mijn plasma tv aanschaf ook al televisie, en die verbruikte dus ook elektra.
Pak dan een afwijking erin van zeg, zo`n 200 kW, zou ik dus maar een stijging moeten hebben van zo`n 300 kW meer op jaarbasis.
Zijn er dan nog altijd 1400 kW wat ik niet kan verklaren.
nadeel is, als je de meter laat controleren, en alles blijkt in orde te zijn, extra onkosten aan verbonden.
Dus wil 100 procent zeker zijn dat het probleem niet bij mij thuis ligt.

Antwoorden (2)

Dat is wel heel veel ,dat zou betekenen 32 kw per dag
Dat zou dan 1333 watt per uur zijn,en dat kan niet door de Plasma zijn, bewijze bij zo hoog verbruik zou je tv spontaan exploderen.
Mijn Plasma ( 107 cm) verbruikt met de decorder 330 watt gem.

Toegevoegd na 4 minuten:
berekening verkeerd, dan zou het 776 watt per uur,maar nog veel en veelste veel voor een Plasma, kan niet daar aan liggen tenzij jij een megascherm hebt ;)

Toegevoegd na 7 minuten:
had hier ook dat probleem,meer dan 1500 kw op jaarbasis meer verbruikt, ik heb een stroomverbruikmeter gekocht ( tientje bij de gamma, beste getest aldus consumentenbond) bleek de nieuwe koelkast niet goed gemonteerd ( inbouw) te zijn door monteur en een stroomlek hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk even achter je tv of in de gebruiksaanwijzing bij technische gegevens.
Daar is er een info opgenomen over het verbruik. Soms ook in stand-by.
Dat geldt niet hetzelfde voor elk televisie-toestel.
Het hangt een beetje van de grootte af en de fabrikant.
Ook het jaarlijks gebruik wordt bepaald door de uren per dag bekeken.
Wel verbruiken de oudere toestellen het dubbele en drie dubbele meer als de huidige LED schermen. (Ook LCD gebruikt minder)
Maar doordat de LCD veel minder energie gebruikt zijn die de goedkoopste in verbruik op dit moment.
Om te berekenen kijk je eerst naar het vermogen, vermenigvuldig dat met het aantal uren dat het toestel aan staat en met het aantal dagen van het jaar (365 minus vakantie dagen)
Het vermogen staat in Watt, daar kilo 1000X is.
Dus dat moet je het even omrekenen.
Hier de berekening van een van de duurste televisies van een "bekend merk":
Een LCD TC van 58 inch (147 cm) verbruikt thans slechts 147 Watt in gebruik en slechts 0.15 Watts in stand-by.
Dat is dus met 6 uur tv kijken en geen vakantiedagen ongeveer: 321Kwh.
Laat je hem het hele jaar op stand-by staan dan ben je daar extra ongeveer: 131 KWh kwijt (Kwh stbX24X365)
Totaal dus 452 Kwh
Als je de prijs van een kilowattuur daarmee vermenigvuldigd dan weet je wat je kwijt bent aan energie voor je tv als je kijkt per jaar.
Dat is tussen de 21-25 eurocent.
Dan ben je per jaar ongeveer aan energie kwijt voor je tv: 113 euro all in.
Verdeeld over 12 maanden, 10 euro pm.
Let wel: Deze berekening is gemaakt met de grootste en duurste uitvoering. Jou verbruik kan dus lager liggen.
Vergelijk dit verbruik met je stofzuiger (1500 Watt), Wasmachine, droger (2000 Watt en meer), je koffiezetapparaat (750 Watt) en alle verlichting die je aan hebt staan om het gezellig te maken.
Succes!