Werken hoge tonen echt, om van muggen of muizen af te komen?

Ik heb vroeger geprobeerd om overlast van zowel muizen als muggen te bestrijden met een apparaatje dat een hoge toon voortbrengt.

Heb zelf nooit het idee gehad dat dit echt werkte.
Zijn er mensen die er wel goede ervaringen mee hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Muggen trekken zich niets aan van het hoge geluid. Ze kunnen sommige tonen wel horen met hun poten. Ik vraag mij af of ze de toon van het apparaat wel kunnen horen. Tegen muizen schijnt het wel te helpen. Ik weet niet of dat wetenschappelijk onderzocht is. De effectiviteit tegen muggen is wel onderzocht en nihil gebleken.

Toegevoegd na 12 minuten:
Do Ultrasonic devices work?
At least 10 studies in the past 15 years have unanimously denounced ultrasonic devices as having no repellency value whatsoever. Yet, consumers flock in droves to hardware stores to purchase these contraptions. Why? The discovery that mosquitoes locate mates in mating swarms via wing beat frequency generated a great deal of research into ultrasound as a potential source of environmentally-friendly control. Yet, all attempts to affect mosquito behavior by ultrasound have fizzled, despite enormous amounts of money spent upon research and development. To be sure, the clever, high-tech, and imperceptible (by humans) use of ultrasound proved to be an exceedingly effective marketing tool for the repeller manufacturers. Homeowners were urged to buy ultrasonic repellers and the like to rid their houses of pests without the need to inhale "even one breath of poisonous spray". This appeal to the public's chemophobia, while extremely effective in diverting attention away from proven preventive and control measures (and toward their repeller products), has undermined an unbiased review of the subject by consumers desperate for a clean, effective, nonchemical means of mosquito control. Unfortunately, no such miracle cure exists. A pioneering study testing five different ultrasonic devices against four mosquito species convincingly demonstrated that ultrasound in the 20-70 kHz range used by these devices had no effect on reorienting flight by female mosquitoes either toward or away from human subjects. Additional tests have shown that sound generators capable of a wide range of frequencies were also ineffective in repelling mosquitoes. The fact is that these devices just do not work - marketing claims to the contrary.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik heb ook zo'n apparaatje gehad. Ik kon helaas de hoge toon gewoon horen. Ik werd er gek van maar de muggen helaas niet. Een hete blauwe lamp werkt veel beter. Ze vliegen erin en verbranden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook zo'n piepding tegen muggen gehad, kwartier geprobeerd maar de muggen bleven lekker waar ze waren en het geluid was irritant.
Maar wie weet is er veel kwaliteitsverschil, zijn die goedkope rotzooi en zijn er wel duurdere die echt werken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben al jaren een apparaatje waarmee we muggen weg jagen
het koste niet duur en het werkt prima tegen muggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het werkt wel, in ieder geval voor muggen. Ik heb het met kamperen met succes gebruikt.

Maar er is veel kwaliteitsverschil. Een toon die jij kan horen, zal geen mug afschrikken, die is veel te laag.

Thuis zou ik het sowieso niet gebruiken, niemand kan mij garanderen of de toon echt zo hoog is dat mijn poes en cavia's er niet gek van worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had een tijdje geleden last van muizen en ik heb echt alles uit de kast getrokken om die klere beesten weg te krijgen, 2 heb ik in hun holletje opgesloten en laten sterven van de honger en 1 heb ik met een muizenval gevangen. Toen had ik zo'n hoge tonen apparaat gekocht en die zit nog steeds in het stopcontact, sindsdien geen last meer gehad, maar of dat nou daardoor kwam of dat het kwam omdat ik ze al had weet ik niet.

Ik ben sindsdien wel een expert in het opsporen en afmaken van muizen dus stuur mij een pm als je er last van hebt, ik heb een wapen arsenaal waar je u tegen zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er sinds een verhuizing geen last meer van, maar heel erg bedankt voor je aanbod! +1.
Dat je oor het hoge geluid niet hoort wil niet zeggen dat je er lichamelijk geen last van zult hebben.

Je stelt je lichaam dan wel voor langere tijd bloot aan één soort trilling, en vaak juist als het lichaam zich ontspant en wil opladen. Lijkt mij niet echt gezond, ook al hoor je het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook zo'n speciale stekker gehad waar je de muggen mee kon verjagen, helaas het werkt voor geen meter. Op de t.v. is eens een programma daarover geweest. Ze lieten het verschil zien wat het beste hielp tegen muggen een spray met deet of zo'n speciale stekker, en wat bleek de stekker hielp niet tegen de muggen, maar de spray met deet wel degelijk.
Of het ook tegen muizen werkt zou ik je niet weten te vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor. Ik heb dat geprobeerd met muggen.. nee hoor. Ze vlogen gewoon maar door. ik werd zelf gek van die hoge toon.!