Hoe stop ik het getril van mijn wasmachine?

Een aantal weken geleden heb ik een nieuwe wasmachine en droger gekocht. Droger is helemaal prima en doet goed z’n werk. De wasmachine daarentegen is een ander verhaal. Het was en spoelen gaat goed maar als het aankomt op het gedeelte centrifugeren, trilt hij alle kanten op. Ik heb pootjes gekocht op Bol met de hoop dat heg meer zou stabiliseren, maar helaas niks. Iemand hier enige tips voor? Bedankt!

ronron1212
een maand geleden
Staat hij wel goed waterpas
Vortexxx
een maand geleden
Staat je wasmachine op een houtenvloer?
Pieterke
een maand geleden
Deze tips vond ik op internet:
Wasmachine trilt
Op deze manier kun je voorkomen dat je wasmachine trilt: Controleer of de wasmachine waterpas staat, je kunt de pootjes onder de wasmachine draaien om hem recht te zetten. Vul de wasmachine niet “te vol”, zorg altijd dat er wat ruimte over is in de trommel. Plaatst trillingsdempers onder de poten, hierdoor heb je minder lawaai en trilt de wasmachine minder. Als al deze dingen niet werken dan kun je de wasmachine altijd nog vastzetten met een klem.
Z512099
een maand geleden
Wasmachines trillen nu eenmaal en nog geen klein beetje.
Cryofiel
een maand geleden
Mijn ervaring is anders.

Op de vorige plek, op een deels zwevende houten plankenvloer, danste de wasmachine als een gek. Na flink verstevigen van die vloer danste hij nog maar minimaal.

Nu op de nieuwe plek op een plaat beton, staat hij heel stabiel. Het dansen is verleden tijd.

Antwoorden (2)

Om te beginnen: vul de machine niet meer dan toegestaan. En verdeel het wasgoed in de trommel. Bijvoorbeeld: niet eerst de handdoeken erin en dan de onderbroekjes, maar om en om een handdoek en een par onderbroekjes.

Zet hem recht met de stelpootjes.

Heel belangrijk: de vloer. Hoe stijver hoe beter. Een houten vloer met deels "zwevende" planken is vanuit de beleving van de wasmachine een soort meeverende trampoline. Maak de vloer dus stijf, of zet de machine op een andere plek.

Wij hebben onze wasmachine juist naar een houten vloer met zwevende planken verplaatst... en dus een betonnen plaat van 80×80 cm, 4 cm dik, laten storten. Daar staat de wasmachine nu op, en dat gaat prima.

Die onderzetpootjes werken averechts. De fabrikant kent de machine het beste, en die heeft er de meest geschikte pootjes onder gezet. Als andere pootjes beter zouden zijn, zou de fabrikant die er meteen al onder hebben gezet.
een maand geleden
Verwijder de transportbouten. In de handleiding staat waar die zitten, en hoe je ze eruit kunt halen.
een maand geleden
ronron1212
een maand geleden
@teusvh als die er nog in zitten draait de machine neit.
Inekez1
een maand geleden
@ronron, dat ligt aan het model. Soms draait de trommel wel rond, maar is door de bouten alleen het veersysteem van de ophanging vergrendeld. De trommel kan dan wel rond, maar niet van voor naar achter bewegen. @Marynal, Als je niet zeker weet of de bouten zijn verwijderd, dan kun je dat makkelijk testen met het deurtje open door met je hand te voelen of de trommel vrij kan bewegen, of dat je al snel merkt dat de trommel ergens tegenaan komt. Kijk in de handleiding hoe je de bouten moet verwijderen, vergeet niet om ook de rubber of kunststof delen eruit te halen.
Cryofiel
een maand geleden
Oh ja, transportbouten... da's ook een goeie, daar had ik nog niet eens aan gedacht.

Plusje van mij, al was het maar ter compensatie van die rare min.

Overigens vermoed ik dat de machine in dat geval al tijdens het wassen verontrustende geluiden zou maken, omdat de trommel ook dan al een beetje schudt door de bewegingen van het wasgoe. Tijdens het centrifugeren zou hij dan echt veel herrie produceren, vermoed ik.