Schneider lc1d09 geeft vonken, wat kan dit zijn?

Ik heb thuis een heater staan van het merk EL BJÖRN VF15 maar wanneer deze aan staat er van stand verander van de ventilator zie je lichtflitsen (soort vonken). Wat zou dit kunnen zijn want dit lijkt niet normaal.

Picture for question
12 maanden geleden
1K

Antwoorden (1)

Dit kan wel een normaal verschijnsel zijn. Op het moment van in- of uitschakelen is er een hele korte tijd een overbrugbare luchtspleet. Zie het als bij een bougie, als de puntjes tegen elkaar liggen is er geen vonk, als de puntjes te ver uit elkaar liggen is er ook geen vonk, maar als de luchtspleet het juiste formaat heeft springt er wel een vonk over.
jc54
12 maanden geleden
krambo
12 maanden geleden
Oké klinkt wel een beetje logisch ja. Maar die schakelaar die hem schakelt is ook om hem op half of vol vermogen te zetten.