Wat is de maximale belasting van een elektra groep?

Hallo,
Wij hebben een terrasheater onder de overkapping die 3200 Watt verbruikt . Ik wil graag andere apparaten aansluiten op dezelfde groep, met een totaal vermogen van +/- 400-500 extra. Bij mijn weten is 3500 Watt per groep max, is dit correct, en/of zijn er uitzonderingen? De heater is aangesloten op een aardlekschakelaar, type weet ik niet, maar zou ik wel erbij kunnen zoeken zo nodig.

Alvast bedankt,
Dirk

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Met het huidige voltage van 230V en 16A zekering is 3680W het maximale voordat de stop er uit springt.
Het wordt dus spannend!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het hangt van jou troepenindeling af. Op de stop of automaat staat hoeveel stroom er maximaal doorheen mag, vermenigvuldig dat met 230 en je weet hoeveel vermogen je maximaal kunt aansluiten.
Hou er wel rekening mee dat als je terrasverwarming geen aparte groep heeft en nog best andere apparaten/verlichting op aangesloten zullen zijn die ook al vermogen van het maximum afsnoepen. Check dus ook je troepenindeling. Eventueel kun je een groep extra erbij laten aanleggen óf je kleinere apparatuur m.b.v. een verlengsnoer op de andere groep aansluiten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
svetivlas
7 jaar geleden
Met het installeren van een nieuwe groep, mogen we toch ook niet vergeten dat er ook nog een hoofdzekering in de installatie zit. Bij nieuwbouw is die tegenwoordig 35 ampère maar bij oudere woningen dikwijls nog 25.
Hoeveel groepen dan ook, als de heather al 14 ampère vraagt en je bijvoorbeeld ook de wasmachine aan hebt die net op verwarmen staat, zit je al aan de 25 en gaat veel kans de hoofdzekering er aan en dat kost een paar centjes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Idd, ook hier bezint eer ge begint. Misschien was een gasverwarming hier toch meer op z'n plek geweest.
Aan de andere kant: waarom willen mensen op het terras zitten waar het eigenlijk te koud is, terwijl binnen de kachel al brandt?