Hoe kan ik drie apparaten aansluiten op 1 stopcontact?

Ik heb een wasmachine, vriezer en koelvriescombinatie.
In mijn bijkeuken heb ik 1 geaard stopcontact met 2 ingangen. De stekkers van de apparaten zijn niet lang genoeg om bij het stopcontact te komen. Kan ik een geaarde stekkerdoos gebruiken om deze drie apparaten aan te sluiten?

De koelvries en de vriezer zijn uiteraard altijd aan. De wasmachine wordt vrijwel dagelijks (soms vaker dan eens) gebruikt.

Andere oplossingen zijn meer dan welkom!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
24.9K

Antwoorden (5)

De aarding wordt gewoon doorgegeven in de stekkerdoos. Zolang de zekering het houdt is het geen probleem die stekkerdoos te gebruiken. Daar is alles op berekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een verlengkabel met geaarde stekkerdoos hoeft geen probleem te zijn. Zorg er voor dat je kabel gebruikt die de maximale stroom van de drie apparaten gelijktijdig kan verwerken, en ook belangrijk, dat de stekkerdoos niet nat wordt.
jc54
10 jaar geleden
Wat zijn de vermogens van de verschillende apparaten?

Als het vermogen in totaal te hoog wordt kan je met een aftel timer werken.

Koeler/vriezer achter de timer.
Timer op 2 uur zetten, wasmachine aandoen.
Na 2 uur is de wasmachine klaar, koeler/vriezer gaan weer aan en 2 uur is kort genoeg om alles koud te houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan ga jij er dus vanuit dat iemand maar eens per dag ofzo wast?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad! Er zijn dagen van 3 of 4 x wassen bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat alles op die groep de enige optie is. (vanwege kosten, want anders kan het altijd) Meerdere keren wassen kan prima.
Een koelkast/diepvries kan ook prima 12 uur uit staan. (met dichte deuren)
2 uur uit, 2 uur aan, enzovoorts is zeker geen probleem. 2 uur uit is trouwens nogal ruim, alleen tijdens het verwarmen van het water is het verbruik hoog, een uur is waarschijnlijk lang genoeg. (dit is te meten) Dit alles kan ook geheel automatisch, maar dat is iets duurder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niels1411:
Kijk anders eerst even wat de vermogens zijn.
Niet alle wasmachines hebben een vermogen van 3000 Watt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn Aeg heeft een vermogen van 2200Watt,
daar kan met gemak een normale koeler en vriezer bij op een 16A aansluiting.
Dat kan NIET…

..omdat je vermogen te kort komt. In het geval dat de combineerde apparaten het maximale vermogen aantikken, dan zal je zekering doorbranden (of omslaan, als je een hippe verdeelkast hebt).

De meeste woningen hebben groepen die op 16A zijn gezekerd. Een zekering met een hogere doorlaatstroom dat 16A is niet verstandig omdat dan je kabels eerder doorbranden dan dat je zekering eruit ligt.

Theoretisch maximaal vermogen van 1 groep:

Pw = U * I * cosinus phi (Werkelijk Vermogen = Spanning * Stroom * cos phi)
Pw = 230 Volt * 16 Ampère * 0,81 = 3000 Watt.

Echter wil je zo’n groep niet tot het naadje belasten, want dan loop je uiteraard het risico dat je zekering er steeds uit ligt.

Nu je dat weet hier een lijstje met piekvermogens. Met andere woorden: Wat het maximaal kan zijn:

Wasmachine = 2900 Watt (je hebt wat marge nodig)
Koelkast = 25 Watt
Diepvriezer = 30 Watt

Nu begrijp je waarom een wasmachine een aparte groep nodig heeft. Indien je die niet hebt kun je die (laten) toevoegen in je meterkast. Een vakman kan je vertellen via welke route een nieuwe kabel naar je wasmachine moet komen. Daar zijn namelijk regels voor.

Toegevoegd na 10 uur:
Let op: Als je het vermogen berekend, dan moet je rekening houden met het blind vermogen.

De formule is dus NIET: P = U * I (230V * 16A = 3680 Watt)

Maar:

P werkelijk = U * I * arbeidsfactor (230V * 16A * 0,81 = 3000 Watt)

Toegevoegd na 10 uur:
*berekent
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet doen! De wasmachine hoort op een aparte groep te zitten.