Hoe balanceert een wasautomaat bij centrifugeren?

Het valt me op, dat onze wasautomaat altijd een paar keer een soort "aanloop" lijkt te nemen, krachtig schudt, en dan weer stopt. En het opnieuw probeert. Dat suggereert dat hij naar een soort balans zoekt. Is dat zo?
Het is een Miele voorlader, voor het geval dat dat relevant is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

De krachten die vrijkomen tijdens het centrifugeren hangen af van hoe de was in de trommel verdeeld is. Als alle zware dingen toevallig aan één kant liggen, komen grote krachten vrij en zal de wasmachine hevig gaan trillen.

Een wasmachine heeft geen manier om zelf de verdeling van het wasgoed in de trommel te veranderen; het is puur een kwestie van toeval.

Daarom hebben de betere wasmachines een "probeer-mechanisme". Als het tijd is om te centrifugeren, beginnen ze gewoon - immers, wat kunnen ze anders? Nu zal blijken of de was in de trommel toevallig wel, of toevallig niet goed verdeeld is.

Als de was niet goed verdeeld is, zal de wasmachine gaan schudden. De wasmachine heeft bewegings- en/of versnellingssensoren die dat opmerken. Wordt het schudden te hevig, dan zal de wasmachine stoppen met centrifugeren en de trommel een paar keer op lage snelheid heen en weer laten draaien. Hierdoor wordt de was "gehusseld".

Nu volgt een tweede poging. En soms een derde. Net zolang tot de was toevallig zodanig "gehusseld" blijkt te zijn dat de gewichtsverdeling nu goed is. Zodra dat zo is, zullen de sensoren geen grote krachten meer waarnemen bij een centrifugeerpoging, en zal de wasmachine echt gaan centrifugeren.

10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Oh, werkt dat zo? Leuk om te weten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist +

Andere antwoorden (1)

Het balanceerd door de veren die in alle hoeken te vinden zijn. LG heeft een ander systeem: de dampers zitten overal.Voor als nog zullen allebij dampers (veren) trillen en geluid maken. Maar het is beter dan geen dampers.
Ik hoop dat ik je vraag hiermee hebt beantwoord.

Toegevoegd na 1 minuut:
P.S een wasmachine balanceerd door de veren die in de hoeken te vinden zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
En. Dus ja, je Miele zoekt balans