Hoe energie-onzuinig is een ouderwetse koelkast in verhouding tor een nieuwe van 2012 met A energielabel?

Gaat om koelkast uit jaren 60, 120 hoog. Is hij 25% onzinniger bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Preciese getallen ken ik niet, maar het scheelt enorm. Je moet eerder denken dat die nieuwe maar 10% gebruikt van wat die oude gebruikt. Het schijnt zelfs zo te zijn dat het economisch voordeliger is om na 10 jaar al je witgoed de deur uit te mikken en nieuw te kopen, omdat je dan netto minder geld kwijt bent dan wanneer je doorgaat met je oude apparaten. Die gedachte vind ik niet erg 'cradle to cradle'....

Antwoorden (2)

Ik heb vorige week ook een nieuwe koelkast besteld.
De verkoper zei dat koelkasten nu, ten opzichte van koelkasten 10 jaar geleden (zo oud is mn oude...)
al 60% energie-zuiniger zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Energieverbruik
Het dagelijks energieverbruik van de koelkast bepaalt in sterke mate de kosten gedurende de hele levensduur. Dit verbruik hangt voornamelijk af van de energie-efficiëntie, de grootte van de koel- en de vriesruimte, het aantal sterren van het vriesvak en de eventuele bijkomende opties. De koelkasten in klasse A+ en A++ zijn in het algemeen wel duurder dan de apparaten in de lagere klassen met dezelfde afwerking, maar door hun lager energieverbruik wordt het mogelijk deze meerkost terug te verdienen. Bovendien zorg je voor een lagere CO2-uitstoot en is je toestel meestal van een meer duurzame kwaliteit.
Om het energieverbruik van een toestel te verminderen, wordt er extra isolatie aangebracht. Aangezien men de standaardmaten wenst te behouden, wordt deze isolatie aan de binnenwanden van het toestel aangebracht. Hierdoor blijven de buitenmaten gelijk, maar worden de binnenmaten en dus ook het bruikbare volume kleiner.
Hou er rekening mee dat het energieverbruik zoals aangegeven door de fabrikant het theoretische energieverbruik is. Het echte energieverbruik zal steeds verschillen van het theoretische aangezien het verbruik ook sterk afhankelijk is van het gebruik van de koelkast, de temperatuur in de kamer waar de koelkast staat en de ruimte voor ventilatie.

Gemiddeld verbruik (in kWh)

Kastmodel met vriesvak
A++ 180
A+ 252
A 331
B 451
C 541

Tafelmodel met vriesvak
A++ 127
A+ 177
A 232
B 317
C 380

Tafelmodel zonder vriesvak
A++ 84
A+ 118
A 154
B 210
C 252

Reken maar dat uw 50 jaar oude kast een stuk meer zal verbruiken dan classe C.