Dat is een goeie vraag, want ook de consumentenbond constateert in stofzuigertests, dat het met het zuigen van tapijt een hopeloze zaak is. En dan te bedenken dat er daar alleen over tapijt wordt gesproken, en niet over hoogpolig tapijt. Daar zullen de resultaten nog veel bedroevender zijn.

Voor het testoordeel betreffende zuigen van tapijt haalt geen enkele stofzuiger een 8 of hoger, en de meeste stofzuigers zitten met een waardering van 5,5 of lager. (het gaat hier dus echt alleen om het oordeel over het zuigen van tapijt!)

Er zijn 4 stofzuigers die voor wat betreft het zuigen van tapijt het nog een beetje redelijk doen. Dat zijn:

Electrolux UltraOne Z8820 259 Euro testoordeel 8.0
AEG AJM 6820 Jet Maxx 66 Euro testoordeel 7,7
Miele S 6240 Ecoline 182 Euro testoordeel 7,4
Philips FC 9173/01 Performer HOME CARE 149 Euro testoordeel 7,2

De AEG kreeg het predikaat "beste koop" wegens de gunstige prijs.

Toch moet erbij gezegd worden, dat als je de reakties op de tests leest, die zeer verschillend zijn. Sommige reageerders vinden de AEG een uitstekend ding, maar er zijn ook mensen die klagen over de enorme herrie, het uitvallen de de stofzuiger als ie te warm wordt, en er zijn zelfs mensen die al 3 keer een nieuwe hebben gehaald, omdat ie gewoon stuk ging binnen een paar maanden.

Kortom: ik denk dat je vooral een stofzuiger moet kopen, als je van anderen (familie, vrienden, kennissen) hoort dat het een goed ding is, en in jouw geval, dat ie hoogpolig tapijt goed zuigt. Dan weet je veel beter waar je aan toe bent, en dat zegt veel meer dan een test.
Succes!