Het maakt niet uit een kwart slag links of rechts is vol open.
Op het vierkante spindeltje wat je moet draaien staat een streepje, dwars op de leiding is dicht, evenwijdig met de leiding is open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

DROL = Dichtdraaien Rechts Opendraaien Links

Toegevoegd na 1 minuut:
En rechts is dus met de klok mee. Links is tegen de klok in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, kende de Nederlandse versie niet. Ik gebruik altijd Righty Tighty, Lefty Loosy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh er zijn er nog drie: DROL (Dicht Rechts, Open Links)
Links = los. (rechts = vast)
Lord (Links Open, Rechts Dicht)
Righty tighty, lefty loosy
Solang das Deutsche Reich besteht, werd die schraube rechts gedreht. Uitleg Dicht is Rechtsom, Open is Linksom.
Kranen opendraaien kunnen we allemaal, maar wat bijvoorbeeld als je de kraan van de wasmachine aanzet? Dan zie je niet of ie dicht of open is… Een schroef zit vast.. maar draai je hem nu vaster of juist los…? Deze ezelsbrug werkt voor het losdraaien en vastdraaien van doppen, moeren, kranen http://www.ezelsbrug.nl/algemeen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aanvulling, pas op als je rechts bent, en je wilt met je linkerhand de kraan open draaien, dan zorgen je hersenen er voor dat je naar buiten draait, voor je rechterhand prima, voor je linker hand verkeerd.
Dit lijkt onzin, maar het komt heel veel voor, vooral bij moeilijk bereikbare plaatsen, die ergens onder zitten.
Komt vooral bij het losdraaien van moeren voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry dat links of rechts hoeft niet zo te zijn.
er bestaan ook kraantjes waar een halve slag al genoeg is. (kogelkraan) dan staat er een streepje boven op.
streepje in de lengte is open, streepje haaks op de leiding is dicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eddijst: Komt inderdaad veel voor. Zelfde als je een bout/moer aan de "achterkant" van iets wilt los/vastdraaien. Vergissen mensen zich ook nog wel eens. Echter: bestaan er geen kranen met linkse draad?
Als het een draaigreep is dan klopt die "DROL".
Als het evenwel met een handel is dan staat de draai richting erop want sommige van die kleppen hebben 3 standen maar dan staat er een T op waarmee u de doorlaat richting kan zien.