Routeplanner of een smartphone ?

Veel smartphones hebben tegenwoordig ook een routeplanner, maar nu vraag ik mij af, werken deze routeplanners op de smartphone dan via het GPS-netwerk of via het internet ?
En mocht dit via het internet verlopen, hoeveel MB zou dit gebruiken dan per dag gemiddeld, en hoe werkt dit in het buitenland ?

Toegevoegd na 11 minuten:
Routeplanner moet dus zijn, navigatiesysteem, om misverstanden te voorkomen...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
jc54
11 jaar geleden
Routeplanner is een programma. Bedoel je misschien navigatiesysteem?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat bedoelde ik ermee, haha, een redelijk navigatiesysteem voor de vrachtwagen kost al gauw rond de € 180,- nu doet oude nokia het nog prima, maar als ik dan toch besluit om voor iets nieuws te gaan, dan maar gelijk helemaal up to date ?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb een Nokia E72, hier zit een GPS in en een navigatie programma. Ik ben er (na een jaar) nog steeds niet helemaal over uit hoe het werkt, maar ik KAN geen verbinding maken met het internet, zit niet bij mijn abbo in. Soms als ik lang aan het klooien ben. Doet hij het ineens, dan heb ik kennelijk een goed knopje ingedrukt ;-) En mijn rekening is nooit ineens torenhoog. Dus bij mij is het kennelijk gratis....alleen die handleiding...

Antwoorden (4)

Routeplanner kan via WiFi en GPS gaan, alleen dan moet je weten of je GPS ingebouwd hebt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afgezien van Google, werken de routeplanners als een "stand-alone" (TomTom/Route 66/Navigon/etc); maakt dus gen gebruik van Internet en is dus gratis! Het maakt niet uit of je die routeplanner in NL of het Buitenland gebruikt; die satellieten hangen toch wel in de lucht; dus ook in het Buitenland gratis!

Toegevoegd na 2 minuten:
Uiteraard moet die Smartphone wel GPS hebben!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een routeplanner op een smartphone gebruikt dan is het zaak dat de routekaart van het programma zich in het geheugen van de telefoon bevindt. Dergelijke navigatieprogramma's of apps zijn zelf niet gratis, maar tijdens het gebruik hoeven ze geen informatie van internet te halen, zodat ze dan gratis kunnen werken. Bedenk echter dat als je bij dergelijke navigatie ook file-informatie inschakelt er toch weer verbinding nodig is zodat vooral in het buitenland de kosten weer op kunnen lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat via gps. Als je Tom Tom koopt voor 90 euro ofzo (even duur dacht ik als een echte Tom Tom ) dan staan de kaarten op je telefoon en hoef je ze niet te downloaden. Normaal als je Google maps ofzo gebruikt download hij de kaart die je wil zien. Je kunt dus kiezen wat je zelf fijner vindt: 1 of 2 apparaten. Let wel dat je als je de smartphone koopt je een auto oplader en een dingetje om het in te zetten ook nog moet kopen.