Welke instellingen kan ik het beste voor mijn DSLR camera gebruiken bij een donkere omgeving?

Vandaag ga ik in een watertoren foto's schieten van een band, maar omdat ik maar weinig ervaring heb met foto's schieten in een omgeving met weinig 'natuurlijk' licht, vroeg ik mij af of jullie nog tips hadden.

Op welke stand kan ik de camera het beste zetten? (behalve de 'automatisch' want ik wil hier wel daadwerkelijk wat van leren...)

En welke instellingen gebruik ik dan qua sluitertijd, diafragma, iso. . etc?

Waar kan ik verder nog aan denken? Ik heb een losse flitser, maar deze zit wel op de camera en niet los van de camera op een statiefje. Dus ik kan niet 'alle kanten' op flitsen voor verschillende belichtingen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

In eerste instantie ga je denken aan de ISO instelling. Deze kan je hoger instellen. Maak vooraf wel wat proefopnames bij diverse iso-instellingen en bekijk het resultaat eens op 100% op je PC-scherm.
Als het goed is zal de ruis toenemen als de iso hoger wordt. Tot hoever is het nog een acceptabele waarde? Dat is dan je maximale iso waarde instelling.

Neem eens lens met de laagste diafragma waarde. Hiermee kan je de snelste sluitertijd nemen. Als je een zoom-objectief hebt, dan zal alleen de duurste objectieven een gelijke diafragma opening hebben over het hele zoombereik. Goedkopere lenzen niet en dan moet je niet gaan zoomen, want daardoor krijg je een kleinere diafragma-opening en dus een tragere sluitertijd.

Soms helpt het om een 1-pootstatief mee te nemen, of een mini-statief, of een zakje met zand.

Flitsen is natuurlijk een optie, maar direct flitsen geeft een nare slagschaduw. Dan moet je precies weten waar die schaduw zal gaan komen en de camera zodanig opstellen dat je die niet meer ziet.
Een externe reportage flitser is dan wel aan te raden. zodat je indirect kunt gaan flitsen.
Je kunt ook eens kijken of je niet een plastic bekertje over je interne flitser kunt plaatsen, dan wordt alles wat zachter.

In donkere omgevingen heb je ook te maken met kunstmatige lichtbronnen. Elke lichtbron heeft weer zijn eigen witbalans instelling. Het nadeel is dat de AWB (automatische witbalans) van de camera erg slecht is.
Maar om dat te corrigeren kan je experimenteren met de handmatige witbalans instellingen.

En boven alles, niet alles HOEFT scherp te zijn om een mooie foto te maken.

Kijk eens naar deze professionele fotograaf. Hij werkt veel in moeilijke lichtomgevingen en flitst alles direct.
http://www.peterblok.nl/

Toegevoegd na 5 dagen:
Ik wilde nog een voorbeeld foto toevoegen aan mijn antwoorden. Ik heb er eindelijk een paar gevonden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gebruik absoluut GEEN flitser! Dit komt niet ten goede van de kleurkwaliteit en voor de band is het ook niet fijn steeds die lichtflitsen in de ogen. De instellingen zijn van veel factoren afhankelijk en die verschillen van locatie tot locatie en de gebruikte verlichting etc.

Kort uitleggen vind ik daarom lastig, daarom even een link voor je opgezocht:
http://www.nandoonline.com/tutorials/tut_concert.html

Succes en vooral ook heel veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er maar van af hoe lichtsterk de lens is die je meeneemt.

Een diafragma wat je zo ver mogelijk open zet.
[dat is dus het laatste getal] .
Dan komt daar het meeste licht in.
Krijg je wel een klein scherpte gebied.

Een zo lang mogelijke sluitertijd. Voor de meeste mensen is langer dan 1/ 50 uit de hand niet meer te doen.
Mij werd dus aangeraden om de sluitertijd vast in te stellen, dan past het diafragma zich aan.
Dus sluitertijdvoorkeuze.

Hou je iso zo laag mogelijk. De meeste camera's geven bij een hoge iso toch te veel ruis.

Probeer spotmeting. Heb je in ieder geval een goede belichting van een belangrijk gedeelte.

Ik zou zeggen, neem een statief mee, maar dat is bij grote drukte, bij een band, niet echt handig.