Kan ik deze filters op mijn camera zetten?

Hallo,

Ik heb gekeken naar een cpl filter en heb deze gevonden op banggood.com
hier is de link: https://goo.gl/xutJQ9

Mijn vraag is of deze filters op mijn camera passen: Fujifilm Finepixhs25exr met 24-720mm lens die 58mm is!

Maar op de pagina van banggood staat dat deze voor sony en canon is? Maar deze moet toch ook op mijn camera passen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Camera's
1.7K

Antwoorden (1)

Het filter zal wel passen, de schroefdraad op een lens voor filters (in de binnenrand van het lenshuis voor de voorste lens) is redelijk standaard dus dat zal het punt niet zijn. Als jij een 58 mm lens hebt dan passen alle filters voor 58 mm er op. Het is niet zo dat een duurder filter beter past of zo. De prijs van een filter zegt vooral wat over de kwaliteit van een filter (betere coating/glas = geeft mooiere resultaten).

Aan je vraag te merken is dit de eerste keer dat je een filter koopt, beter kun je naar een fotozaak gaan en je daar goed laten voorlichten over welk filter voor jou geschikt is. Het circulairpolairfilter dat jij wil kopen is behoorlijk donker (ND4). ND4 wil zeggen dat het 1/4 van het licht doorlaat en daardoor wordt je gedwongen om of een kleinere diafragma te kiezen, een hogere ISO of een langere sluitertijd. Als het jou alleen om de CPL gaat kun je beter een ND1 of 2 kiezen. Maar wat ik al zeg, beste laat je je dat uitleggen en adviseren in een goede fotozaak.

Die zonnekap die er bij zit kan wel problemen geven. De bevestiging van een zonnekap is op iedere lens weer anders (ik heb zelf een Sony spiegelreflex met 4 lenzen en ook 6 verschillende zonnekappen). Aangezien de site al aangeeft dat de set bedoeld is voor Canon kun je er rekening mee houden dat de zonnekap niet op jouw camera gaat passen.

Toegevoegd na 12 minuten:
De schroefdraad/bevestiging voor een zonnekap is de schroefdraad aan de buitenkant/voorkant van je lens.

Ik zie dat er ook een UV filter bij je gedachte set zit, daar heb je helemaal niets aan. UV ligt wordt nl. niet opgeslagen op een digitale foto dus dat hoef je er ook niet uit te filteren. Vroeger in de tijd van de filmrolletjes had dat nog nut. Ook zijn er mensen die zweren bij een UV filter omdat dat de lens zou beschermen tegen krassen etc. Geloof mij maar, ten eerste heeft jouw lens al een coating die krassen voorkomt en de kans dat er ooit een steen precies tegen je lens komt is vrijwel nihil. Ik fotografeer veel (en al ruim 30 jaar) en ik heb nog nooit meegemaakt (of van anderen gehoord) dat er een lens stuk ging dat voorkomen had kunnen worden door zo'n filter. Wel ken ik veel fotografen die dachten een mooie foto gemaakt te hebben maar waar vlekken/spiegelingen op te zien waren veroorzaakt door het filter.

Zie ook net dat het ND4 filter een apart filter is. Vervelend dat er bij het CPL filter niet staat welke grijswaarde die heeft. Ik gok aan de foto te zien een ND3.

Toegevoegd na 13 minuten:
Zie verder in mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus je gaat een complete set kopen waarvan je 3 van de 4 niet kan/wil gebruiken. Dat is zonde van je geld. Al met al zou ik willen zeggen, niet kopen. Blijf het herhalen, beste ga je met je camera naar een goede speciaalzaak (Google even waar bij jou in de buurt een zaak zit - en dat mag ook rustig een grote zijn zoals Konijnenberg, Verschoore, FOKA of Kamera-express). Ook, beter geef je iets meer geld uit en koop je een filter van een goed merk. Daar worden je foto's echt veel mooier van dan van die merkloze internettroep. Merken als Hoya, B+W, Hama, JJC leveren prima filters die maar een paar euro duurder zijn dan de set die je wil bestellen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de link een lijstje met goede filters voor de huis tuin en vakantiefotograaf; beginnen bij €27,95. Geloof mij, voor nog geen €10,- 3 filters en een zonnekap op internet dat is troep die je niet in de buurt van je camera wil hebben (je hebt een redelijk goeie camera gekocht die ook best wat heeft gekost in de winkel) en dan alle kwaliteit willen verpesten met dat baggerspul. Je merkt het wel, ik heb er helemaal niets mee met dat soort aanbiedingen. https://www.cameranu.nl/nl/search?sort=price-asc&show=20&q=polarisatiefilter+58+mm&f=eyIxNTM0IjpbIlBvbGFyaXNhdGllZmlsdGVyIl19