Past de nikkor 85mm f1.8 op de Nikon D7200?

Ik ben een amateur in de fotografie en heb nu mijn eerste spiegelreflex. Nu lees ik dat niet altijd de lenzen passen op de camera's. Ook niet als het hetzelfde merk is. Past de lens van onderstaande link op de Nikon D7200?​

https://www.eglobalcentral.nl/nikon-af-s-nikkor-85mm-f1.8g-lens.html?gclid=Cj0KEQjwmIrJBRCRmJ_x7KDo-9oBEiQAuUPKMs9K-VbBOjcKskn4fdImtDrj6_P4zImrN027aQfdU9MaAlja8P8HAQ

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik kom uit op deze lens voor mooie portretten. Klopt dat? Heb een budget tot €400-.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Camera's
2.4K

Antwoorden (3)

Ja, dat past en je behoudt de elektronische functies zoals autofocus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het past wel, maar de lens is gemaakt voor de FX-series. Jij hebt een camerabody uit de DX serie. Het verschil in camerabody’s is o.a. het formaat van de sensor, wat effect heeft op de brandpuntafstand van de lens. Deze 85 mm lens zal zich op jouw camera gedragen als een 127mm lens.
Je kunt ‘m dus wel gebruiken, maar de lens zal op jouw camera niet dezelfde eigenschappen hebben als op een FX-body. Dit merk je vooral in het maximale gezichtsveld, dus 'wat er op de foto past'. In de praktijk zul je eerder afstand moeten nemen om je onderwerp goed in beeld te krijgen, en dat heeft weer effect op de scherptediepte.

"- FX-formaat medium teleobjectief met een brandpuntsafstand van 85 mm (127,5 mm bij gebruik met een Nikon DX-formaat spiegelreflexcamera)."
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel
Past prima.
Dat de lens iets anders werkt op DX en FX klopt wel maar zegt weinig over kwaliteit.
Probeer hem een dagje te huren.
Dan weet je precies wat je koopt!
400 euro is veel, zeker als je het maar 1x kan uitgeven.

Succes.