Wat is het verschil tussen een macro lens en de macro stand op de camera?

Ik heb een NIKON D5100 en ik wil een macro lens kopen. Wat doet precies de macro stand op de camera en welke instellingen worden aangepast.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Camera's
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat de macrosetting doet weet ik niet, maar niets meer dan wat instellingen veranderen die je als je hem in "M"(manual) zet ook allemaal kan veranderen. Een lens maakt het macro. Of een omkeerlens of andere extension lens: http://www.camerashop.nl/product/612241/caruba-extension-tube-set-nikon-chroom.html?ref=265887&label=16354-AGI-18570170664-ASI-66806601645-612241&gclid=CjwKEAjwuo--BRDDws3x65LL7h8SJABEDuFRZGsjSjT-dUzxS2IhoY3SmSi6vmQ0_Tou42pPSKvj8RoCku3w_wcB Daarmee kan je dus je gewone lenzen gebruiken om er macrolenzen van te maken. Soms met behoud van zoom en al.
SimonV
7 jaar geleden
Een verschil:
Er is verschil tussen een echte macrolens en de macrostand zoals die op veel camera's zit. Met compactcamera's en superzooms kunt u in de groothoekstand van heel dichtbij op een onderwerp scherpstellen door de camera eerst op de macrostand te zetten. Dankzij de groothoek krijgt u een enorme scherptediepte, waardoor de achtergrond niet zo mooi onscherp wordt. Om in de telestand een macrofoto te maken moet u meestal een flinke afstand nemen, anders kan de camera niet scherpstellen. Ook dan is de achtergrond nog goed herkenbaar. Hoewel dit wel 'macro' wordt genoemd, is het dat eigenlijk niet. Om een echte macrofoto te maken hebt u een spiegelreflexcamera met een speciale macrolens nodig. Dankzij de beperkte scherptediepte lukt het daarmee prima om de achtergrond te laten vervagen. http://computertotaal.nl/artikelen/overige-elektronica/19-tips-voor-fraaie-foto-s-21073/

Antwoorden (1)

Een macro lens is een specifieke lens waarbij je dichtbij kan scherpstellen.
De minimum afbeeldingsgrootte is dan 1 staat tot 1 of groter. Deze lens kan trouwens ook gewoon gebruikt worden en tot oneindig worden scherpgesteld.

Bij een spiegel reflex camera, waar een macro lens op kan, zijn bij een macro stand alleen de instellingen van de camera aangepast voor het dichtbij fotograferen.

Soms zit er een speciale macro stand op een lens, hierbij worden de verschillende lensdelen zo ingesteld dat je erg dichtbij kan fotograferen. Dit kan een vaste lens op een camera zijn of een losse lens voor systeem of spiegel reflexcamera.