Welke fotocamera heeft een zoeker?

Mijn partner heeft trillende handen en kan op een reguliere camera met achterscherm de handen niet stilhouden zodat alle foto's onscherp zijn. Met een camera met zoeker die je tegen de neus houdt kan je hem beter stil houden. Maar de camera mag niet al te veel wegen en ook nog eens betaabaar zijn. Wie heeft een tip?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Ik heb maar even gezocht naar spiegelreflex camera's inclusief objectief onder de 400 euro, want ik weet niet precies wat je "betaalbaar" vind. Dan kom ik uit op het volgende lijstje :

Canon EOS 1100D of 1200D met 18-55mm lens
Pentax K500 met 18-55mm lens
Nikon D3100 met 18-55mm lens

Zie bron voor meer informatie en exacte prijzen

Toegevoegd na 14 seconden:
Ik kan geen vierde bron toevoegen, maar hier is de Nikon

http://www.camerashop.nl/product/110133/category-70366-spiegelreflexcamera-s/nikon-d3100-18-55-vr-lens.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar hebben die nog een zoeker, of werken die met live view op het scherm, want daar gaat het nu juist om.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
..Alle spiegelreflexcamera's hebben een zoeker. Daar is het een spiegelreflex voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraagsteller vraagt niet naar een "ouderwetse zoeker".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jawel, wat ze wi; he, tegen haar gezicht laten steunen. Met alleen een live view scherm gaat dat niet. En nee, niet elke spiegelreflex heeft een zoeker tegen woordig
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Spiegelreflex houdt letterlijk in dat het beeld via een aantal spiegeltjes in de camera naar de zoeker wordt gereflecteerd zodat je er doorheen kunt kijken en kunt zien wat de lens ziet. Moet ik dat echt uitleggen? Ja, alle bovengenoemde camera's hebben een zoeker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap je reactie, maar de genoemde camera's zijn niet echt zwaar, wel volumineuzer als een pocket dingetje natuurlijk.
Het is echter zo, dat een iets groter en "zwaarder" apparaat, wat je dan ook nog tegen je hoofd steunt, veel beter stil te houden is.
En wat Eloines zegt klopt helemaal: een spiegelreflex heeft een echte zoeker, en mijn ervaring is ook dat een camera die je op armlengte van je af moet houden om de "zoeker" te kunnen bekijken onherroepelijk problemen geeft met stilhouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze camera's hier hebben allemaal Live View: http://tweakers.net/categorie/288/spiegelreflexcameras/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hjpKBYnpqcGZValKVoYGBjogncmpvpl5SlZATjFQnVtmTklqUbGSVbWSoZGJIYguS8xRsopWMjYzMFSKra2tBQA en http://tweakers.net/categorie/931/systeemcameras/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hjpKBYnpqcGZValKVoYGBjogncmpvpl5SlZATjFQnVtmTklqUbGSVbWSsaG5IYguS8xRsopWMjYzMFSKra2tBQA.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb helaas geen goedkopere camera's van dit soort kunnen vinden. Ik denk dat het gewicht inderdaad juist helpt bij het stilhouden. Daarbij hebben veel lenzen ook vibratiereductie waardoor de trilling nog minder merkbaar is.
Deze camera's met lens er aanvast wegen ongeveer 700 gram. Is dat te zwaar denk je?

Andere antwoorden (1)

Zelf heb ik een Canon 400D spiegelreflex camera. Volgens mij de laatste Canon die nog een ouderwetse zoeken had. Misschien een beetje zoeken maar je ziet ze nog wel eens liggen in de fotozaken. Het is een wat ouder model maar kan zeer zeker nog goed meekomen. Pijs zal zo rond de 300/350 euro liggen schat ik