Hoe verliep de ontwikkeling van de camera?

Elk jaar komen er nieuwe modellen op de markt.

Maar hoe zagen de eerste camera’s er uit en hoe werkten die eerste camera’s?

Welke soorten camera’s kwamen daarna en hoe is de ontwikkeling in de loop der jaren verlopen?

Ik bedoel hier specifiek de ontwikkeling van de camera mee, en niet de ontwikkeling van fotografie in het algemeen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
2.2K

Antwoorden (1)

Het is nogal ingewikkeld om dat hier 1 2 3 uit te leggen.

Fotografie is rond 1820 ontstaan met de camera obscura.

In 1816 maakte Joseph Nicéphore Niépce de eerste foto. Hij deed dit door een doos te maken met een heel klein gaatje er in. Binnen de doos maakte hij een achterwand met een lichtgevoelige plaat. Door een aantal uur het gaatje in de doos open te houden ontstond er op de achterwand een afbeelding. Dit principe van fotograferen is in de loop der jaren nooit veranderd. Het gaatje van de doos heet nu een lens en de lichtgevoelige achterwand is tegenwoordig een lichtgevoelige elektronische sensorchip.

Als je het graag wil weten zou je eens naar Zeeland kunnen gaan.
Daar heb je 2 musea die de geschiedenis en ontwikkeling van de camera's laten zien. Een in Zierikzee en een in Axel

http://www.cameramuseum.nl/

http://www.wittesmuseum.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Bessy, maar je antwoord klopt niet helemaal. De camera obscura bestond al in de 16e eeuw, en werd in de tijd van de renaissance gebruikt om schilderwerken te realiseren. Niépce maakte niet de eerste foto, maar was wel de eerste die een foto wist te fixeren met een permanent resultaat. Het begint allemaal bij de camera obscura, maar hoe de camera zich verder ontwikkeld heeft in de loop der eeuwen tot heden kan ik maar moeilijk vinden op het internet. In ieder geval bedankt voor de moeite!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wist het niet precies zelf, maar heb het op internet gevonden, bij de onderst link.
Maar je weet er dus wel al een en ander van!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe de camera zich heeft ontwikkeld? Eerst ging er een kodak rolletje in.. Toen had kruitvat een aanbieding van 119,- euro en ging er geen rolletje meer in.. Zoiets? :)