Ik kan niet goed tegen de flits van een camera, mijn ogen gaan dan altijd wat verder dicht zitten. Is hier wat aan te doen?

Bijvoorbeeld: Heel vaak foto's maken van jezelf met een flits zodat je er aan gaat wennen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
3.4K

Antwoorden (3)

Ik heb hetzelfde probleem!
Ik heb 9 v/d 10 keer mn ogen dicht op een foto.
Het enige wat je kan doen volgens mij is je ogen wijd open houden tot de flits geweest is.
Dat doe ik tenminste.
Ik sta dan meestal wel met m'n ogen wijd open op de foto.
Voor m'n ID ben ik speciaal naar een goeie fotograaf gegaan(ipv gwn zo'n fotohokje)omdat ik geen zin had een paar jaar met zo'n achterlijke foto erop rond te lopen.
Die waren trouwens ook pas na 3x gelukt;)
Echt wennen kan volgens mij niet als je automatisch je ogen dichtdoet op zo'n moment,ik doe het al vanaf ik heel klein ben.
Dus gewoon proberen wijd open te houden tot de flits voorbij is,kan je natuurlijk wel oefenen door foto's van jezelf te maken met je smartphone ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap wat je bedoeld, en dan helpt het ook niet dat je door die angst voor die flits, nog extra gespannen bent.
Sommige flitsers flitsen heel snel meerdere flitsen achter elkaar. Hierdoor kan je er beter aan wennen.

Misschien helpt het door met de fotograaf af te spreken wanneer hij afdrukt. En dat je voor die tijd je ogen dicht houdt en pas open doet als hij het aangeeft.
Ook kan het helpen als de camera een hoger standpunt heeft en je meer naar boven moet kijken waardoor je ogen ook vanzelf meer open gaan staan.

Maar wellicht helpt het al als je probeert meer te ontspannen en rustig te zijn. Die gespannenheid maakt je ook prikkelbaarder.
Dat is ook het grootste verschil tussen een cameraschuw iemand en een fotogeniek iemand. En dan heb ik het niet over een mooi of minder mooi iemand.
Fotogenieke personen kunnen rustig blijven en dus ook zichzelf blijven tijdens het maken van de foto. Ze maken zich niet druk dat ze lelijk op de foto zijn/worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat dacht je om eens te proberen niet rechtstreeks in de flitser te kijken maar er (iets) langs heen. Het lijkt me sowieso niet goed om dit (andere antwoorden) te oefenen door vaak foto's van jezelf te maken met flitser. Daar los je het probleem niet mee op. De één heeft gevoeligere ogen dan de ander. Het ís ook een fel licht, net als groot licht van een auto, lassen, stroboscoop, zonlicht. Je móét er niet rechtstreeks inkijken, dus waarom zou je dat doen/proberen?