Waarom worden digitale spiegelreflex camera's voorzien van videomogelijkheden?

Ik zie steeds meer dat de mogelijkheden om in HD te filmen met een spiegelreflexcamera toenemen. Persoonlijk zie ik de logica er niet van in. Waarom koop je een fotocamera om er mee te filmen, of waarom zou je een filmcamera kopen om er mee te fotograferen? Als je gek op filmen ben, dan koop je toch geen fotocamera?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
Ritsuka
11 jaar geleden
Waarom worden mobiele telefoons voorzien van fotomogelijkheden, internetmogelijkheid en spelletjes?
Een telefoon is toch om mee te bellen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk, snap ik ook wel, al vind ik het bezopen...

Het beste antwoord

De allerbelangrijkste reden voor de fabrikanten van welk product dan ook om iets op de markt te zetten, is omdat de gebruikers erom vragen, of omdat ze de kans zien om een markt te creëren.
Zo is het ook in dit geval.

Het belangrijkste verschil tussen een normale videocamera en een DSLR is de uitwisselbare optiek, en dat is ook de reden waarom de fabrikanten van DSLR's deze video mogelijkheid in hun apparaten hebben geïntroduceerd.
Als je een professionele camcorder met vergelijkbare kwaliteit wil gebruiken, en met uitwisselbare lenzen, dan praat je over een zeer duur toestel dat tevens alléén voor filmen gebruikt kan worden. Met een DSLR heb je dezelfde prachtige optische kwaliteit, een lekker grote sensor (APS-C of zelfs full-frame) en ben je ook nog eens flexibel om ook foto's ermee te maken, en dan voor minder geld.
Het minpunt van de DSLR is het geluid, maar dat is voor veel mensen die gebruik hiervan maken niet zo'n issue. Een externe microfoon of een soundtrack die je later naar wens kan maken op je PC is een prima optie.

De kracht van de DSLR als video recorder is dat met de juiste lenzen, die je toch al hebt voor je foto's, de mooiste effecten, bijna van cinematografische kwaliteit, kan bereiken: zeer kleine scherptediepte, extreem groothoek, supertele, tilt-en-shift, noem maar op... En vergeet niet: je hoeft niet een extra apparaat aan te schaffen, en een nieuwe set van dure lenzen.
Ik spreek af en toe met échte professionals en de mogelijkheden voor video-art met een DSLR vinden ze bijna onbeperkt, juist vanwege de geweldige optische kwaliteit.

Voor de consumentenmarkt of de gevorderde amateur is ook leuk om maar één apparaat mee te nemen. Vandaar dat je sinds 2 jaar al lenzen ziet verschijnen dia qua optische kwaliteit geen toppers zijn (niet voor de écht pro's, dus), maar wel uiterst geschikt voor zeer fatsoenlijke videoopnames (denk b.v. aan de Canon EF-S 18-135 IS STM met de nieuwe aandrijving zodat je tijdens het filmen ook automatisch kan scherpstellen)
Ik ben ook geen enthousiast van filmen met m'n DSLR (EOS 500D), maar ik heb natuurlijk een paar keer geprobeerd, en ik moet zeggen, het resultaat is heel mooi als je het vergelijkt met onze goedkope camcorder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+verwisselbare lenzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi en duidelijk antwoord. Beschik trouwens over dezelfde camera als jij en heb nog nooit gebruik gemaakt van de film functie... Sterker nog, wist niet eens dat het mogelijk was.
+1

Andere antwoorden (2)

Je hoeft niet "gek op filmen" te zijn, om toch af en toe iets te willen filmen in redelijk goede kwaliteit. Het is dan handig als je dat met je fotocamera kan doen. Dan hoef je niet twee apparaten mee te nemen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Daarnaast, omdat alle benodigde hardware toch al in het toestel aanwezig is, is het voornamelijk een relatief goedkope software-toevoeging.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord... +1... , maar ik blijf erbij dat ik het nut er niet van in zie.
Voor fabrikanten worden er dan meer van de camera verkocht.
Voor de consumenten kunnen ze een redelijk goedkope en kwalitatieve camera krijgen. Eentje met zeer goede en vooral wisselbare lensen. Waarmee je mee creatieve filmpjes kunt maken.

Foto camera's zijn zeer goed in staat om beelden te maken. En de stap naar meerdere beelden achter elkaar is dan een kleinere stap voor fabrikanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1... Alhoewel ik persoonlijk vind dat als je wilt filmen je voor relatief weinig geld gewoon een filmcamera kunt kopen, die toch altijd meer mogelijkheden zou moeten hebben, als die van een DSLR. Natuurlijk heeft een ieder het recht op zijn eigen mening, maar wie kan er tegenwoordig niet filmen met zijn mobiele telefoon? Hou een fotocamera voor wat hij is, en geen dan wat extra's aan de camera, i.p.v. een relatief goedkope oplossing voor een goedkoop filmpje. Ik bedoel dus, dat geld wat ze uitgeven aan dat extraatje van de filmmogelijkheid, gebruik dat dan voor een paar extra megapixel (wat nog niet eens zo belangrijk is) of fullframe.