Welke filter is nu het beste, UV of polarisatie?

Om je dure lens (objectief) te beschermen is het vrij normaal om daar een vaste UV filter op te zetten. Tevens zorgt deze lens ervoor dat je geen UV licht krijgt op je foto's. Is dit nu echt waar en nodig, omdat ik ergens anders weer las dat deze filter zorgt voor extra lensflare en optische afwijkingen.
Daarnaast las ik weer op de site van Canon dat ze aanraden om i.p.v. een uv filter een polarisatie filter te gebruiken (ter bescherming en voor zijn eigenschappen).
Wat is nu waar of wat is nu beter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
9.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beide filters hebben een verschillende functie.
Een voorzet filter kan uw lens mechanisch beschermen maar dat is ook alles.

Het beste antwoord

Zoals een andere GV'er aangaf, de twee filters hebben een totaal andere functie.

UV-filters zorgen niet voor optische afwijkingen als je een fatsoenlijke filter koopt. Je hebt filters en filters, net zoals je hebt lenzen en lenzen. Je begrijpt wat ik bedoel... :-)

Een UV filter zou je eigenlijk bijna standaard op je lens moeten hebben staan. Het zorgt niet voor extra flare, maar juist voor minder, omdat de UV-straling, die juist verantwoordelijk is voor flare, niet in de lens komt. Zie een eerder antwoord van mij over dit fenomeen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/filmt-zon-beeld-paarse-kleur.337277
In ieder geval de beste bescherming tegen flare is de juiste hoek kiezen t.o.v. de zon op het moment van fotograferen, en gebruik maken van een zonnescherm.
Een UV-filter is tevens de goedkoopste alternatief om je lens mechanisch te beschermen, lees: vette vingers, een kapotte voorlens...

Een polarisatie filter biedt ook mechanische bescherming, uiteraard, maar is duurder.
Tevens, het effect van een polarisatie filter op je foto is veel groter dan van een UV-filter, en je moet het ook weten te managen. Een polarisatie filter verandert de kleuren in je foto, verhoogt het contrast, houdt relatief veel licht tegen en kan donkere hoeken creëren. Dat biedt uiteraard fantastische mogelijkheden, maar kan ook zorgen voor onbedoelde en ongewenste effecten.
Om maar een klein voorbeeld te geven: de 1e foto hieronder heb ik vorige winter gemaakt met een UV-filter zonder polarisatie. Je ziet de spiegeling van de bergen op het meertje, en dat was mijn bedoeling. Als de foto met een polarisatie filter was genomen, dan had je niet de bergen, maar de bodem van het meertje gezien.
De 2e foto (niet door mij gemaakt) is gemaakt met een polarisatie filter, zodat de weerspiegeling uit de foto gaat, en dan zie je "onder het water", en dat was juist de bedoeling van de fotograaf.
Als deze foto's genomen waren de 1e met, en de 2e zonder polarisatie filter, dan waren ze allebei minder geslaagd geweest.

Je hebt trouwens filters die zowel polariserende eigenschappen hebben, als een UV-coating. Als je zo iets kiest, ga beslist voor een goede filter van een goede merk. Ik weet zeker dat B+W en Hoya deze filters in het assortiment hebben.

Als je voor een polarisatie filter gaat, zorgt trouwens dat je een circulaire filter koopt, tenzij je zeer zeker weet dat je voor specifieke toepassing en lineaire filter nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi en duidelijk antwoord. Bedankt +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begrijp ik het goed Almighty?
Gebruik je een polarisatie filter in combinatie met de UV-filter die zo'n beetje standaard op je lens staat? Dat moet je juist niet doen! De UV-filter en de polarisatie filter die je hebt zijn ontworpen om als enkele filter te gebruiken. Anders wordt er te veel licht tegengehouden.
Je moet er van uit gaan, afhankelijk van de kwaliteit van je filters, dat de UV-filter 0,51 stop licht scheelt, en de polarisatie filter nog eens 1-2 stops. Dus bij elkaar ben je bijna 3 stops licht kwijt!! En daarnaast ook een vergrote kan op vignettering (donkere hoeken)
Ik snap wel dat een hele gedoe is, maar in feite zou je de filters moeten verwisselen, en niet op elkaar gebruiken. Je loopt trouwens het risico dat ze vastdraaien. Afhankelijk van waar je fotografeert zou het niet zo'n probleem moeten zijn en hof je niet elke 2 foto's weer de filter te verwisselen. De meerwaarde van de UV-filter krijg je vooral in omgevingen met heel veel UV-straling, dus hoog in de bergen. Op zeeniveau kan je beter de polarisatie filter laten staan, en als je een foto wil maken waar je juist de reflecties wil zien (denk aan de 1e foto in mijn voorbeeld), dan kan je de filter draaien (een circulaire, althans) tot de 0-stand. Je zult dan toch een beetje licht verliezen, maar geen polarisatie effect hebben.
... en je lens blijft toch beschermd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook het antwoord van Momopoyolo zou extra punten verdienen maar er kan er maar eentje met de eer gaan strijken. Vond jou antwoord net iets completer en daarom geef ik jou de 10 punten.
Zoals al eerder geschreven wist ik min of meer het antwoord al, maar wilde ik puur horen wat een ander er van denkt, gezien ik een stukje had gelezen dat min of meer het tegenovergestelde beweerde. Voor mij is nu alles duidelijk, voor zover het dat nog niet was. Bedankt voor de moeite die jullie allebij hebben genomen.

Andere antwoorden (1)

Om standaard op je lens te hebben, ter bescherming van je lens, is en UV filter beter.

Als op dat ding krassen komen is het niet zo'n ramp, dan wanneer die krassen op je lens zouden verschijnen.
Een UV-filter is kleurneutraal, dat wil zeggen dat het verder geen effecten heeft, dus zou het gewoon op het objectief kunnen blijven zitten en zo de duurdere frontlens van het objectief tegen krassen te beschermen.
Mij heeft het al eens een lens beschermd, toen ik met camera om de nek struikelde op een trap......

Beeldsensors van digitale fotocamera’s zijn niet meer Ultra Violet gevoelig, dus daar hoef je het niet voor te gebruiken.

Ik heb nooit last gehad van lensflare en andere optische afwijkingen.
De kwaliteit van je UV filter moet wel bij de kwaliteit van je lens passen. En ik heb eens een onderzoek gedaan naar scherpte met en zonder filter. Ik vond het minimaal.

Een polarisatiefilter is iets heel anders.

De kleuren worden beter, het contrast wordt vergroot, reflecties worden minder. Dat KAN, als je het goed doet!
Maar het is een filter wat uit twee delen bestaat. Je moet dus voor iedere opname heel goed kijken hoe je dat filter moet draaien. Iedere keer als je je camera ook maar ietsje anders houdt, is het effect minder of weg.
En dat kan nadelig zijn voor je opnamen. Ze kunnen bijvoorbeeld heel flets worden.
Let ook op als de lens een draaiend voorelement heeft, het voorste deel van je lens draait bij het focussen en het effect van het filter wordt dan ook aangepast.

http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/polarisatiefilter/

http://www.cameraland.nl/content/view/92/56/

Toegevoegd na 5 minuten:
Hier is nog een artikel van iemand die tegen het gebruik van UV filters is.
Zoals ik zei: CCD sensoren zijn niet gevoelig voor UV licht.
Let op: die nadelige effecten zijn echt minimaal. Zou je zelf eens moeten testen.

http://pics.idemdito.org/lens/filter-uv.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik zelf ook altijd een goede UV filter op mijn objectieven, maar toevallig las ik hier een stukje over afgelopen week en vroeg me dus af wat nu waar is of niet en wat beter is of niet. Persoonlijk geef ik gewoon de voorkeur aan een UV filter.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid naar Gabi71 en Momopoyolo, ik ken wel degelijk het verschil tussen deze 2 filters, maar ben gewoon benieuwd naar de reacties/antwoorden, n.a.v. wat ik afgelopen week gelezen heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had andere antwoorden van je gelezen, en ik vond het eigenlijk een vreemde vraag van je, maar voor alle zekerheid toch uitgebreid geantwoord! :-)
Maar dat van UV-filters die voor meer flare zorgen... dat klopt gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, heb ik zelf ook nooit iets van gemerkt en het gebruik van alleen een polarisatie filter vond ik ook al raar omdat ik veel foto's dan vaak te donker vind. Polarisatie gebruik ik alleen voor het effekt, wanneer ik dat wil en UV filter puur ter bescherming. Nogmaals bedankt voor je goeie antwoord.