Kun je lenzen van een oude spiegelreflexcamera op een digitale spiegelreflex zetten? Natuurlijk van het zelfde merk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Qua vatting kan dat soms wel. Maar dan komt het volgende probleem naar voren. De moderne digitale camera's hebben veel automatische functies, (diafragma, scherpstellen, zoomen, beeldstabilisatie) en die worden meestal niet meer ondersteund. Je koopt dus een duur toestel en wilt er nu een hopeloos handbediend gereedschap van maken? Beter even doorsparen en een moderne bijpassende lens kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja alleen de brandpunt afstand is anders. Vaak werkt autofocus ook slecht of niet.

Kijk wel of de aansluiting hetzelfde is.
Kan nog wel eens wisselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.pixelmania.nl/artikel.aspx?rubriekid=4&artikelid=210&title=Digitale_spiegelreflexen_en_lenzen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brandpunt veranderd niet. Op een camera met kleinere sensor als kleinbeeld formaat (24x36mm) zal het effect anders zijn, een 50mm objectief LIJKT een 75mm, maar blijft gewoon een 50mm. Velen vergissen zich hiermee.
Als de bajonetvatting gelijk is zal het passen, echter wordenn de diafragma-, focus- en lichtinstellingen neem mee doorgegeven van het objectief naar de body.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het geval van een Nikon zul je praktisch alles kunnen gebruiken (vanaf eind jaren 70 meen ik) en vaak zelfs heel goed. Alleen pas vanaf de AF lenzen (ergens in de jaren 80) heb je dan AF, met de opmerking dat de camera dan wel een motor ingebouwd moet hebben. Heb je een Canon, Minolta/Sony of Pentax wordt het een ander verhaal, die hebben in de loop der tijd andere vattingen gekregen, hoewel Pentax wel verloop mogelijkheden heeft, heb ik begrepen.
Bij Nikon lukt het dus meestal wel, en die objectieven zijn ook meestal van een zodanige kwaliteit, dat je er ook goede foto's mee kunt maken. Alleen, zoals al eerder werd gezegd, zullen sommige functies die we nu als heel gewoon ervaren, niet aanwezig zijn.
Zelf heb ik een 2,8 35 mm objectief met een z.g. adapterring, uit 1970, die ik op mijn D7000 kan zetten, en dan volledig handmatig kan gebruiken!