hoe kan je 's nachts een goede en scherpe foto maken van een bewegend voorwerp?

Wil erg graag een uil op de foto zetten. De kans dat hij er is, is groot want het dier vliegt regelmatig boven mijn hoofd langs.
Heb al gespeeld met de sluitertijd van mijn digitale camera, en dan krijg je natuurlijk wel meer licht op de afbeelding, maar scherpte bij een vliegende uil; ho maar. Hij komt niet eens in beeld.
Is er een manier om dit voor elkaar te krijgen, of moet ik dan toch speciale apparatuur gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.5K

Antwoorden (5)

Er zijn 3 belanrijke instellingen. Sluitertijd, diafragma en lichtgevoeligheid (iso).
Ik raad aan je camera, mits deze een spiegelreflex is, op de A-stand zet. Hierin stel je zelf het diafragma in, de camera kiest vervolgens een sluitertijd. Kies voor een zo laag mogelijk diafragma. Vervolgens zet je de iso zo hoog mogelijk.
Zet de scherpstel afstand van de lens op een vast punt. Als je ongeveer weet hoe ver de vogel weg is, kan je je lens op een object op dezelfde afstand vergrendelen. Nu moet het lukken. En anders flitsen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij belichting met een goede flitser die een hoge lichtintensiteit in een zeer korte tijd geeft moet dit makkelijk kunnen.
Je moet dus wel een camera gebruiken waar je een losse flitser op aan kan sluiten, met een simpele digitale camera met een LED flitser maak je weinig kans.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook kan je een flitser gebruiken die als slave reageert op de kleinere flits van een simpele digitale camera.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn een aantal methoden om in de nacht iets scherp te krijgen van een bewegend voorwerp…
1) Flitsen, eventueel met een IR-flitser. Dan een gewone zwart/wit foto maken. Kleuren zijn er toch niet in de nacht.
2) Een hele lichtsterke lens hebben. Waarschijnlijk het minimale van F1.0
3) Je kunt ook nog wel de iso opschroeven, maar de meeste camera’s gaan hier niet zo goed mee om en krijg je veel ruis in het beeld.

Meer opties zijn er gewoon niet.

Meetrekken (icm met flitsen) is ook een techniek. Maar in de nacht is het onmogelijk om uit de hand te schieten.

—-

Maar voor jou vliegende uil, moet je toch maar loslaten dat je die scherp krijgt op de foto. In plaats daarvan moet je gaan uitzoeken hoe je met onscherpte een hele spannende foto kunt maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed en duidelijk antwoord, bedankt hiervoor! Ook een mooie foto, heb hem vaker ergens gezien, maar blijft inderdaad een boeiende.
Ik ga het desondanks toch blijven proberen :)
Je zult inderdaad met een standaard camera niet veel kunnen beginnen. Ik heb zelf wel eens geprobeerd om vliegende vleermuizen te schieten, met een flinke flitser erbij kreeg ik wel beeld, maar heel lastig het juiste moment, en de juiste scherpte te krijgen.
Met de moderne digitale camera's heb je natuurlijk wel enkele voordelen, de ISO waarde kan flink hoger worden gezet als het snelste filmrolletje ooit, en de objectieven zijn over het algemeen een stuk beter geworden, hoewel je in het geval van de uil misschien beter af bent met een goede (ouderwetse) vast brandpunt korte telelens, een 2,8 100 of 135, met een flinke externe flitser, en dan proberen of ie met de AF de uil kan volgen, en zo snel mogelijk enkele opnames maken, en dat desnoods enkele avonden herhalen. Veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, fotograferen is toch vooral licht verzamelen. En dat heb je hier nauwelijks. Dus als iets ook nog snel beweegt wordt het wel erg moeilijk. Sluitertijden, diafragma's en isowaarden zijn waarschijnlijk niet voldoende bij dit onderwerp. Een flinke flits en veel geluk zou ik zo zeggen.
Hopen dat het beeld dan scherp is en dat het beest mooi in de buurt komt.