waarom - als ik een foto maak met mijn nikon d80 - is bij het gebruik van de 18-70mm dx lens van nikon ingesteld op 70mm minder tele dan de 50mm f 1.8

ik heb het nu dus over de 50mm f/1.8 fx lens, het is algemeen bekend dat de nikon d80 geen full frame dslr is en dat hij daarmee een cropfactor van 1,5 veroorzaakt bij gebruik van een fx lens. Dan zou op mijn d80 een 50mm fx lens dus 50 x 1,5 = 75mm moeten voorstellen. Ik heb 2 foto's genomen vanaf hetzelfde punt naar hetzelfde punt en de 18-70 dx (dx is voor niet full frame camera's gemaakt dus heeft geen cropfactor) ingesteld op 70mm geeft meer zoom dan de 50mm 1.8 fx wat 75mm moet voorstellen. Echter de 18-70 op 50mm ingesteld geeft ook weer niet een gelijke zoom weer dan de 50mm fx lens :O dit is mij een raadsel, weet iemand hier raad mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.6K

Het beste antwoord

De crop factor wordt meer dan eens verkeerd begrepen.

Bij een "oude" film spiegelreflex kon je bijvoorbeeld een huis met links en rechts een boom fotograferen met een 18-70-lens op een 50mm stand.
Als je nu dezelfde lens, ook op de 50mm stand, op een digitaal toestel zet, krijg je minder dingen op de foto: de boom links en rechts zijn weg. Dit komt in feite omdat de chip van de digitale camera kleiner is (23.6mmx15.8mm) dan de 35x25mm film van je oude camera. Er wordt dus een deel weg-gecropt (nl de boom links en rechts).

Wil je nu, met je digitale camera, weer datzelfde huis fotograferen, maar nu MET de bomen... moet je verder uitzoomen. Dat is de factor 1.5 waar je 't over hebt.
Dus: digitale camera + 18-70-lens op zo'n 30mm zou huis+boom moeten opleveren.

Omgekeerd kun je zeggen dat je met een digitale camera + 18-130mm-op-70mm-stand hetzelfde foto-kader krijgt als oude camera met 18-130mm-op-105mm

De lens zelf veranderd niet: een 50mm lens blijft een 50mm lens. En dat is hetzelfde als een 18-70mm-lens op stand 50mm. Dus je zou ongeveer dezelfde foto moeten krijgen bij: Nikon D80 + 18-70mm-op-50mm-stand lens als Nikon D80 + vaste-brandpunt-50mm lens.

Jij zegt dat het niet zo is.
De exacte crop-factor is 35mm / 23.6 mm = 1.48x
Misschien dat niet de volledige chip wordt gebruikt, dus dan wordt 't 1.45x.
Toch zou jouw gevonden resultaten behoorlijk dicht bij elkaar moeten liggen.

De getallen op de lens zelf kunnen afwijken van wat het exact is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Andere mogelijkheid: distortion in de randen (afwijking in de randen van de lens) waardoor de plaatjes niet 100% hetzelfde zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil niet miereneuken hoor want volgens mij heb je 100% gelijk. Maar toch eén dingetje: het oude filmbeeld meet 24 x 36 mm ipv 25 x 35. Dat is toch algemeen bekend lijkt me, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleinbeeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, verhelderend antwoord zeg, en inderdaad de resultaten lagen erg dicht bij elkaar van de 18-70 op 50mm en de 50mm prime.

Andere antwoorden (1)

De cropfactor komt puur doordat de nikon D80 geen fullframe sensor heeft. Maar kleiner. Het heeft dus helemaal niets te maken of je nu een FX lens hebt of een DX lens.

Het verschil tussen die twee lensen is dat de DX special voor de kleinere sensoren is gemaakt. Als je die DX lens op een fullframe camera zet, dan krijg je een hele zwarte cirkel omdat dit lens qua optiek kleiner is.
Een FX lens kan je zonder problemen op de D80 zetten.

Je probleem zit hem niet in de cropfactor, want je gebruikt dezelfde camera!
Om dat te verklaren zou je ook die twee foto's eens moeten plaatsen.