Kan je beter een camcorder met fotofunctie, of camera met videofunctie kopen?

Ik dacht namelijk eerst aan een camcorder met goede fotofunctie, zoals de aipek pocket DV Z300 HD. Maar ik weet niet zeker of dat zo handig is, misschien een camera met videofunctie handiger. Maar daarvan weet ik niet hoe lang je filmpjes kan maken.

Ik wil gewoon een licht gewicht apparaatje, dat ik altijd bij me kan hebben, zodat ik naar gelieve filmpjes en foto's kan maken.

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik bedenk me ook, ik kan natuurlijk ook een zogn. camera mobiel kopen: mobieltje, fotocamera en videocamera in één. Ja prijzig, maar aangezien ik toch toe ben aan een nieuw mobieltje (heb nog echt een koelkast die niet eens kan smsen, echt puur alleen bellen), is dat ook nog een optie. Is zoiets aan te raden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
3.6K

Het beste antwoord

Ik stel een Panasonic DMC-TZ7 voor. Lekker compact - past zo in je broekzak - en je kunt er in HD (1920x1080) mee filmen! Verder moet je er grote SD-stickjes bij kopen.
355 euro bij mediamarkt (440 euro bij BCC).
Foto's maken met een camcorder: die zijn over 't algemeen van lagere kwaliteit. Filmpjes kijken doe je waarschijnlijk toch ook veel minder dan foto's kijken. (Da's gewoon de praktijk.) Foto's kan je ook ophangen - filmpjes niet echt (of 't moet op zo'n digitaal fotoschermpje zijn - maar dat geeft een onrustig huis).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm wat jij zegt is waar, maar aan de andere kant: bij een filmpje komt toch iets meer gevoel. Je beleeft het even weer, en dat is bij een filmpje toch net iets meer dan bij een foto (is mijn ervaring).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar met een fotocamera kan je prima filmpjes maken. Met een camcorder meestal niet prima foto's. Verder wil je 'm altijd bij je (kunnen) dragen. Dat lukt zelfs met een compacte camcorder niet.
Met een camcorder kan je verder inzoomen. In de praktijk heb je daar alleen iets aan als je een statief gebruikt. Daar zijn wij mensen verreweg meestal te lui voor. Een camcorder ligt iets beter in de hand bij 't filmen - da's eigelijk 't enige voordeel wat ik zie. Dat voordeeltje vind ik kleiner dan de nadelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n camera-mobieltje maakt volgens mij wat mindere beelden qua kwaliteit - en volgens mij vooral ook voor wat betreft foto's maken. Wel heel handig natuurlijk, zo'n combi-apparaatje. Maar op kwaliteit moet je dan iets inleveren.
Zo'n camera-mobieltje is in eerste instantie een mobieltje - daar is dan een camera aan toegevoegd. Wat ik zou willen is 't omgekeerde: dat een camera wordt uigebreid met een telefoonfunctie. Dat resulteert gemiddeld in een betere foto/film-kwaliteit. Maar volgens mij zijn zulke toestellen er (nog) niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Je beleeft het even weer.'
Daarbij maakt 't niet zoveel uit of dat filmpje in superhoge kwaliteit is of in wat lagere kwaliteit. Een DMC-TZ6 zou ook kunnen - die kan ook filmen, maar dan in wat lagere kwaliteit. Maar dan ben je wel zo'n 50 euro goedkoper uit.
Als je nog een TZ5 kunt vinden, kan je mogelijk wel (aardig) wat afdingen. Die maakt ook uitstekende foto's en moet volgens mij ook wel kunnen filmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm hier staat dat ie 1280x720 kan filmen maximaal. Dus niet 1920x1080:
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Panasonic/panasonic_dmczs3.asp

Andere antwoorden (3)

Dat hangt helemaal af van wat jij denkt het meeste te gaan doen. heb je liever filmpje dan nem je een camcorder heb je liever foto's dan neem je een camera.
ik zelf heb altijd liever foto's dus daarom heb ik ook altijd een camera.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja ik weet dus niet wat ik meer zal doen. Ik denk van beide evenveel.
Om films te maken kan je het beste een HD camera kopen. Om foto's te maken kan je beter een spiegelreflex kopen. Dat zou mijn antwoord zijn als je vraagt naar de beste oplossing, ongeacht de prijs.

HD camera's zijn nu eenmaal niet optimaal om foto's te maken en spiegelreflexen kunnen dit helemaal niet. Als je veel films maakt, wil je nog wel eens stilstaande beelden toevoegen. Dan is het handig als je videocamera dat ook kan om niet twee toestellen mee te nemen.

Compactcamera's zijn een goed alternatief, maar zijn niet geweldige apparaten om te filmen, tenzij je af en toe een filmpje wilt maken, bijvoorbeeld om op je PC af te spelen. Dat gaat erg leuk.

Een telefoon kan echt niet de kwaliteit filmpjes en foto's evenaren van zelfs een compactcamera, maar als je foto's en filmpjes alleen maar vanaf dezelfde telefoon bekijkt is dit wel een oplossing.

Je zult bij jezelf te rade moeten gaan welke functie je het belangrijkst vindt. Bellen, video, foto's óf alles tegelijk. Vervolgens kan je kijken in die categorie wat het beste bij je past (en het budget).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hehe... De Panasonic DMC-TZ7 kan lekker wel in HD filmen :). Verder heeft die een Leica-lens - da's toch wel in de top-range.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi mmm, ben het op zich wel met je eens, maar hoeveel "uur" filmmateriaal kan je op je SD kaartje kwijt? Het vastleggen van een bruilloft (rapportage) in full HD kan ik echt niet met de DMC-TZ7 doen. Maar foto's en af en toe wat filmpjes gaat heel goed. Als je echt wilt filmen en monteren is dit niet de camera die je zoekt. Compact camera's kunnen hele leuke filmpjes maken en tegenwoordig ook in HD. Maar het blijven fotocamera's. Wil je iets plats, zonder al te veel poespas dan is dit zeker een interessante camera. Ik vind echter dat je vantevoren eerst moet bedenken wat je als eindresultaat wenst. Vervolgens aan welke kwaliteit het moet voldoen. Daarnaast moet je nadenken of je een compact model wilt en tot slot het budget. Dan kan je heel gericht in die categorie gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
32GB stickje er in... Hoppa, filmen met die bruiloft. En stickie is 3x zuiniger dan camcorder met harde schijf.
Enfin, gezien de vraagstelling ging 't niet om topkwaliteit wat gevraagd werd. Dan zou zo'n mobiel met telefoon totaal niet overwogen worden.
Koop een apparaat met de functies waarvoor het primair bedoeld is.

Dus
Filmpjes = Video camera, wanneer je de filmpjes later nog eens wilt bekijken.
Foto's = foto camera
Bellen = telefoon

Je krijgt dan een stuk betere kwaliteit.