Bestaat zoiets als een "fotoshop voor stem"?

Het is omdat mijn stem in de video-opname klinkt zo erg niet echt volgens mij!
tot nu toe weet ik dit http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/article/detail/1608774/2013/04/04/Waarom-we-het-geluid-van-onze-eigen-stem-haten.dhtml

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (2)

Voor audio bestaat er 'autotune', iets wat je tegenwoordig ook vaak hoort bij o.a. Nederlandse rappers op de radio. Het is vooral bedoeld voor muziek, het is meer bedoeld om te maskeren dat je niet helemaal zuiver kunt zingen.
Bij een versterkt effect kan er een licht robotachtig geluid aan de stem toegevoegd worden.
6 jaar geleden
Je eigen stem klinkt op een opname altijd anders dan dat je deze zelf ervaart. Dit heeft te maken met o.a. de resonantie in je schedel. Met een 'fotoshop' voor stemmen impliceer je dat je je stem kunt aanpassen zodat je als een ander persoon klinkt. Dat is technisch niet mogelijk (hoewel Adobe wel werkt aan een soort Photoshop voor audio). Je kunt natuurlijk allerlei effecten gebruiken (Autotune is als genoemd, echter meer bedoelt voor zang), maar daarmee zal het altijd kunstmatig gaan klinken. Je kunt de pitch (toonhoogte) veranderen, snelheid wijzigen, filters erop loslaten; dit zal altijd onnatuurlijk klinken. Je stem wordt niet alleen bepaalt door je timbre, maar ook door je accent, intonatie, etc.

Wat je wel kunt doen om je eigen stem audio-technisch beter te laten klinken is het gebruik van een goede microfoon (korte afstand tot de mond) en het gebruik van een compressor/limiter. Laatstgenoemde zorgt ervoor dat het geluid wat voller wordt.