Waarom stoort de radio niet als je dicht bij gaat staan, of de antenne aanraakt?

Mijn radio stoort nog al eens, maar als ik er dan heen loop om de antenne een andere kant op te doen, stoort hij niet meer. Dan loop ik weg, en dan stoort hij weer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
17.2K

Het beste antwoord

Heb je moeite om een radiostation helder te ontvangen, dan is het altijd een goed idee om een grotere antenne op je radio te zetten. Het menselijk lichaam kan zo'n grotere antenne zijn. Maar ook een radiator, een fiets of een metalen boekenplank kan als antenne dienen. Dat komt omdat metaal en je lichaam de radiogolven beter geleiden dan lucht. Zij pikken meer van het signaal op en geleiden dat beter naar de radio. Is een station heel erg zwak, dan kan het helpen om met je armen te zwaaien tot je de juiste 'frequentie' te pakken hebt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een langere antenne hoeft niet altijd te helpen, idere golflengte heeft zijn eigen lengte van de antenne.
De golflengte van de fm band is ongeveer 3m dacht ik nog te weten uit de cursus zendamateur,en dan kan men het beste signaal ontvangen met een antenne van 3m, maar dit kan om technische reden te lang zijn voor b.v. de auto.
in zo'n geval pakt men een antenne van de halve golflengte of een antenne van 1/3 golflengte, dit is ongeveer een meter, dit heeft te maken met de harmonishen bij het uitzenden van het signaal.
Er is een formule voor, maar mijn boeken zijn verbrand, misschien dat iemand anders op g.v. deze formule nog weet.
En waarom je als je dichter bij de antenne komt en de ontvangst beter wordt heeft te maken met condensatorwerking tussen jouw en de antenne.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
condensator/en spoel vormen samen het beste resultaat van ontvangst, doordat jij korter overder van de antenne staat veranderd de capacieteit van de condesator ietsje, wat net voldoende is voor een betere ontvangst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gradje: dit is een condensatorwerking, als de draden niet met elkaar in contact komen.

Andere antwoorden (1)

Dit kan een vorm van interferentie zijn. Radiosignalen die direct opgevangen worden door de antenne en signalen die via weerkaatsing de antenne bereiken.
Met (hinderlijke) Interferentie wordt in de radiowereld meestal bedoeld de storende invloed van andere (radio)signalen welke op de een of andere manier een systeem binnen komen.

Onder interferentie wordt in het algemeen verstaan het effect op de amplitude en fase van superpositie van signalen welke nagenoeg gelijke frequentie hebben. De sterke van het signaal en de fase varieert dan voortdurend. Hoe kleiner de frequentieverschillen, hoe langzamer de variatie van fase en amplitude. Frequentieverschillen kunnen ontstaan ten gevolge van meerdere golffronten welke van dezelfde bron afkomstig zijn (via reflectie). Indien, om wat voor reden dan ook, de padlengte varieert ontstaat dopplerverschuiving (=frequentieverschuiving). Zie ook "multipad effecten"

Is de frequentie en amplitude van de onderlinge signalen exact gelijk, dan varieert de amplitude en fase van het somsignaal ook niet (als functie van de tijd).

Toegevoegd na 5 minuten:
Onder multipad effecten worden alle propagatieeffecten verstaan welke veroorzaakt worden doordat golven op meerdere manieren tegelijkertijd een ontvanger kunnen bereiken. Golven kunnen de ontvanger bereiken door reflectie op diverse gebouwen, rechtstreeks, via reflectie op het water, buiging langs gebouwen, reflectie op bewegende objecten (auto's, voetgangers), etc. Het door de antenne afgegeven signaal, bestaat uit de vectorsommatie van alle afzonderlijke bijdragen.