Welke aansluiting geeft de beste geluidskwaliteit, rca of optisch?

Het gaat om een home cinema set van Onkyo. Het is een 5.1 versterker maar ik heb hem op stereo ingesteld, met 2 vloerstaande speakers plus een subwoofer. Het heeft een rca (witte en rode tulp) en optische ingang om een cdspeler-component aan te sluiten. De cdspeler-component heeft uiteraard ook deze beide aansluitingen. Het betreft dus een stereo signaal van 16 bit en 44.1kHz. Welke aansluiting zou ik het beste kunnen gebruiken als je de geluidskwaliteit in acht neemt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Audio
1.4K

Antwoorden (1)

Optisch is digitaal en doorgaans beter dan analoog (RCA).
Dus optisch is aan te bevelen.
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
zo simpel is het. +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is wel heel simpel.
Het geluid (signaal) moet van digitaal naar analoog worden omgezet. voor het versterkt wordt en naar de luidsprekers gaat. Dit omzetten gebeurt door een DAC. Sluit je het aan via rca dan maak je gebruik van de DAC in de cd speler, en via optisch van de DAC in de receiver. De vraag is welke DAC beter is? Als de DAC in de cd speler beter dan analoog aansluiten anders optisch