wat voor geluidsinstallatie voor een feestje?

ik ben van plan om een geluidsinstallatie te kopen en deze op mijn zolder (jongerenkeet) te zetten er worden ook weleens feestjes gegeven (een of twee keer per jaar) voor maximaal 70 man wat voor redelijk goedkope installlatie zou ik daar neerzetten

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou zeggen: een PC die je aansluit met een externe geluidskaart op een mengpaneel en dan speakers.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dan zal de vraag zijn...
Wat voor speakers (en versterker)?
Kijk eens bij fulrange active (heb je geen versterker nodig) pa speakers.
Voorbeeld: http://www.bax-shop.nl/actieve-fullrange/bekijk-alle-producten.html
En vermogen? Tja is maar net de vraag hoe hard je wil gaan.

Het beste antwoord

Allereerst gaat het er om wat voor een soort muziek jij wil draaien. Bij hardcore en dergelijken heb je een geluidssetje met degelijkheid en goed vermogen nodig. Voor 70 man ga ik het liefst voor een combinatie van 2 subjes en 2 topjes. Dit houdt in dat je dus 2 luidsprekers voor laag gebruikt, en 2 voor hoog. Nu heb je luidsprekers in verschillende categorieën. Je hebt, sub, fullrange, en ga zo maar door. Sub is dus alleen voor de lage frequenties en zullen dus niet de hoge tonen geven wie je ook nodig hebt. Nu bestaan er full-range luidsprekers, deze doen van beiden een beetje, ze hebben hoog, maar ook laag. Deze zou ik persoonlijk als topje gebruiken, met daaronder een subje, dan gebruik je de laag van de fullrange top voor extra body in je geluid. Ook speelt dit namelijk mee met de midtonen die je absoluut niet wil missen. Ik ben zelf geen voorstander van budget merken omdat de apparatuur niet altijd presteerd wat beloofd wordt. Maar als ik je dan toch een goedkoop bekend merk mag aan raden, ga dan opzoek naar Dap Audio. Geen top merk, maar wel de beste als het aankomt op de categorie goedkoop.

http://www.licht-geluid.nl/shop/p-1830-dap-soundmate-active-2-mkii-audioset-1200-watt.aspx

Hierboven staat een setje die misschien kan voldoen aan de capeciteit die jij nodig hebt, schrik niet, het kost altijd een beetje voordat je wat fatsoenlijks hebt, dit zijn powered luidsprekers dus de versterker zit er in gebouwd. Nu moet jij alleen nog een fatsoenlijk line-signaal aansturen d.m.v. van een mixer, deze vind je al voor onder de 100 euro.

http://www.licht-geluid.nl/shop/p-11425-phonic-am-105.aspx

Hierboven vind je een mixertje van onder de 100 euro die prima past bij jouw doeleinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom een mixer als er niks te mixen valt.
Uitgang laptop (of ander speler) zal ook line niveau zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem aan dat jij niet elke keer dat jij het volume aan past, 4 luidsprekers een klein beetje dicht draait met 4 verschillende potmeters. Als je een mixer hebt kan je makkelijker gebruik maken van meer apparatuur, en mocht je toch een signaal niet op line-niveau geleverd krijgen, dan kun je deze met een mixer opgainen tot een juist niveau (0db)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook zitten er op de meeste actieve luidsprekers uit de proffesionele categorie geen tulp aansluitingen. Dus zul je al met verloopjes moeten gaan prutsen, en buiten dat om is tulp ook niet geballanceerd, dus erg storingsgevoelig als het om instraling gaat. Vanaf je mixer stuur je bijna altijd wel een fatsoenlijk geballanceerd signaal uit op xlr, dit is makkelijk omdat de luidsprekers ook xlr signaal input hebben. Ook is het fijn dat je een toonregeling hebt, deze zitten 9 van de 10 keer niet zo uitgebreid op de luidsprekers zelf. Dus alleen een cdspeler aansluiten rechtstreeks op luidsprekers zorgt alleen maar voor slechte controle.