Kan ik op een radio met boxen van 30 watt ook een 40 watt box aansluiten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
1.2K

Antwoorden (3)

Kan best volgens mij, let alleen wel op 't aantal ohms op de speakers en op de radio
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je bedoelt of je een 40W speaker op een 30W versterker kunt aansluiten, dan ja.
Andersom is niet (zomaar) mogelijk. Je zou dan je speakers kunnen beschadigen.
Hou je speakers links en rechts gelijk. Dus geen 30W links en 40W rechts, maar 30W L+R óf 40W L+R. Let ook op de impedantie (Ω). Je kunt uiteraard een 8Ω speaker op een 8Ω versterkeruitgang zetten en een 4Ω op een 4Ω. Ook 8Ω speakers op een 4Ω versterker kan, maar weer niet andersom. In dat geval zou je je versterker naar de eeuwige jachtvelden kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Als je bedoelt of je een 40W speaker op een 30W versterker kunt aansluiten, dan ja.
Andersom is niet (zomaar) mogelijk. Je zou dan je speakers kunnen beschadigen."
Dit is niet waar. Meeste speakers worden juist door te weinig versterker vermogen opgeblazen (of eigenlijk spoel verbranding)...
Meer Watt piekvermogen speaker op een lager wattage versterker is prima. Andersom laag wattage speaker met een hoog wattage versterker kan maar dan is er een grote kans dat je de speaker opblaast bij een te hoog volume.