Draait een cd-schijf in het compartiment?

Allicht een onnozele vraag, maar ik vroeg me dat af omdat iemand op de radio zei, dat hij een cd ging draaien. Draait dat ding echt of gaat er een oog over heen?
En als het niet draait, maar gelezen wordt, is het dan nodig dat een cd rond is. Een vierkante cd is ook te lezen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
1.8K

Het beste antwoord

Het antwoord is al gegeven. Het plaatje draait inderdaad.

Het is niet zo'n onnozele vraag. In nieuwere cd- en dvd-spelers hoef je de cd niet meer zelf op de draaischijf te drukken of te leggen. In het laatje kun je niet meer zien dat de cd kan draaien, het gaat zelfs stroef als je het zelf probeert. De cd wordt in het apparaat van het laatje getild door het draaimechanisme en dat kun je dus niet zien.

Wat handig is bij dit soort vragen, is om je voor te stellen wat je zou moeten bouwen om een stilstaand plaatje te lezen, en wat je moet bouwen om een draaiend plaatje te lezen.
Voor het lezen van een stilstaand plaatje, moet je een lezer maken die heel snel over het plaatje heen beweegt. Als je het plaatje langs de lezer laat draaien, hoeft de lezer relatief weinig te bewegen.
In de industrie worden bij complexe (dure) onderdelen snelle bewegingen altijd zo veel mogelijk vermeden. Iets dat snel moet bewegen gaat namelijk altijd sneller stuk dan iets dat relatief langzaam beweegt, of niet hoeft te bewegen. Bovendien is het veel moeilijker om iets een complexe beweging (als lezen) vloeiend te laten maken, dan om iets te laten draaien.

Het is dus gewoon veel makkelijker om een plaatje langs een oog te laten draaien dan om het oog (inclusief alle bedrading!) even snel en vloeiend langs het plaatje te laten flitsen. Als het andersom was geweest, was het gebouwd zoals jij voorstelde.

Als je dan nog bedenkt dat we meestal voortborduren op eerdere technologie en je denkt aan een pick-up, dan zul je zelf ook concluderen dat een cd draait.

Om zelf de proef op de som te nemen, kun je een oudere draagbare cd-speler pakken, met zo'n luikje bovenop. Je legt de cd erin, drukt op play, wacht een paar seconden en drukt dan het luikje open. Je zal zien dat de cd inderdaad draait en langzaam tot stilstand komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hij draait echt, de laser leest de informatie. Je kunt het vergelijken met een grammofoonplaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier zie je redelijk eenvoudig hoe het werkt:

http://www.youtube.com/watch?v=vGXFfFNQqNk

Toegevoegd na 4 minuten:
En hier een filmpje van een open dvd speler

http://www.youtube.com/watch?v=0_Y_2x60BJo&NR=1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een cd draait daadwerkelijk. Hoor je dat dan niet als er een cd in je computer zit (mits die al wat ouder is), dat geluid van een stofzuiger?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het compartiment opent, zie je de schijf uitdraaien, dus ja... hij draait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de cd draait echt met ongeveer 500 toeren per minuut. De laser (het oog) staat stil. In het begin van de cd in 1983 draaiden de cd verticaal in de speler, dan kon je het ook goed zien.
paulus811
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ook de laser beweegt.
paulus811
14 jaar geleden
ehh ja, je hebt gelijk. Bedankt dat je me niet straft ;-)
De CD draait en het (laser) oog leest de gegevens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk draait hij en een harde schijf ook. De 'mijne' 10000 toeren per minuut. Bij een CD spelen 200-500 toeren per minuut. Zie verder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_player
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De CD draait, maar je cd hoeft niet rond te zijn. er bestaan vierkante cd'tjes (die vaker bij gelegenheden worden uitgedeeld), deze leest hij ook gewoon.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.cdrom-produkties.nl/businesscards.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja de cd draait rond, en in tegenstelling tot een platenspeler is de snelheid hiervan variabel. Begint met hoge toeren in het midden, en neemt af als de leeskop naar buiten komt. Een rondje in het midden bevat minder informatie omdat daar per rondje minder cd gelezen wordt dan aan buitenkant.