Wat is inductiestroom??

Ik moet het weten voor Natuurkunde maar ik snap er niks van!! Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
11.1K

Antwoorden (3)

Inductie is het natuurkundig verschijnsel waarbij over een geleider een elektrische spanning wordt opgewekt wanneer de geleider zich bevindt in een veranderend magnetisch veld of wanneer een geleider beweegt in een magnetisch veld. Inductie is het belangrijkste principe waarop transformatoren en generatoren gebaseerd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
Snap je het zelf??????
Het principe van je fietsdynamo. In je dynamo zit een ronddraaiende magneet. Er omheen zit zit het anker met een vele meters lange koperdraad. Als je de magneet gaat draaien, verandert constant het magnetisch veld rondom de koperdraad. Als je dit maar vlug genoeg doet, dan ontstaat er in die koperdraad een stroompje, dit heet een inductiestroom. Het spanningsverschil tussen het ene eind van de draad en dat van het andere einde van de draad is de inductiespanning.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het anker (rotor) is juist het draaiende deel van een dynamo of elektromotor, de stator met de veldwikkelingen vormt het vaste deel.
Zo bestaan er bijvoorbeeld kooianker motoren waarbij het anker bestaat uit een ijzerpakket met koperen staven die evenwijdig aan de as rondom het ijzerpakket gerangschikt zijn. de uiteinden van deze staven zijn verbonden met twee koperen ringen boven en onderop het pakket.
Je hebt vast in natuurkunde gezien dat je met een elektrische stroom een magnetisch veld kan maken (meestal laat men dit zien door een draad rond een staafje metaal te wikkelen en dan een batterij op de draad aan te sluiten).
Wel, het omgekeerde is ook waar: door een stuk metaal (bv een draad) in een magnetisch veld te brengen, ontstaat er een elektrische stroom in dat metaal. Deze stroom noemt men inductiestroom. Belangrijke bemerking: er komt alleen een stroom terwijl het magnetisch veld verandert (dus meer of minder magnetisch wordt).