Is het slecht voor je boxen om zulke geluiden af te laten spelen?

Geluiden met een steeds hoger wordende frequentie, zoals in dit YouTube filmpje?

Toegevoegd na 20 seconden:
(interne laptop boxen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12khz daarna hoor ik niks meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OPGELET: Aan iedereen: Niet luid bij dieren in de kamer, dit doet pijn wegens hun véél beter gehoor !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrTomaat, dat komt door YouTube zelf, het gaat gewoon niet hoger dan 12khz, dat is bij ieder video zo :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dacht ik al, het viel echt heel hard weg.

Het beste antwoord

Zolang je de speakertjes niet zo hard laat spelen dat het geluid vervormt is er niets aan de hand. Als ze krassende bijgeluiden gaan geven speel je te hard en kunnen de speakers stuk raken doordat de spreekspoel van de conus losscheurt. Bij kleine speakers het mylar diafragma i.p.v. papieren conus

Gr. Koos

Toegevoegd na 4 minuten:
De hoge tonen zullen nauwelijks een probleem zijn: daar zit het minste elektrische vermogen en als de frequentie hoger is dan wat de speaker kan volgen dan is er alleen sprake van geringe warmteontwikkeling in de spreekspoel.

Toegevoegd na 5 minuten:
De hoge tonen zullen nauwelijks een probleem zijn: daar zit het minste elektrische vermogen en als de frequentie hoger is dan wat de speaker kan volgen dan is er alleen sprake van geringe warmteontwikkeling in de spreekspoel.

Toegevoegd na 3 uur:
sorry, door gebruik mobiele telefoon per ongeluk twee maal zelfde comment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Simpel, lees de handleiding van je speakers, bij elke speaker wordt het frequentiebereik vermeld. Denkelijk komt dit filmpje nog niet in de buurt van wat speakers aankunnen van hoge tonen. Zelfs in een eenvoudig laptopje.

Speakers zullen sneller kapot gaan van lage tonen, (bassen), en zeker indien de filter de tweeters niet afdoende beschermd.

Ik neem een (redelijk goedkoop) voorbeeld.

De focal chorus 705 is een instapmodel in een van de betere speakers. En de hoge tonen gaan al tot 28Khz of 28000 Hertz.

Het probleem met luidsprekers zijn meestal ook niet de hoge tonen, het zijn de volle warme bassen waar ze tekort schieten.

Ps: Een goede raad, speel het filmpje niet te vaak af op luid volume, want anders dan speakers kunnen onze oren het er moeilijker mee hebben.
En zéker niet met dieren in de buurt, met de extreem hoge tonen doe je hen echt pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaringen zijn overigens omgekeerd: in de meeste gevallen heb ik nog nooit een basspeaker weten op te blazen maar des te vaker een middentoonspeaker.
In een box van 100 Watt piekmuziekvermogen geldt dat de basluidspreker 12 Watt aan continu sinusvermogen kan hebben (altijd 3x de helft) zonder dat hij verbrandt - maar middentoonspeakers vliegen bij 3 Watt sinus al in de fik en geven dan een krassend geluid, dat heb ik bij die schelle stem van enkele leadzangers al eens meegemaakt en hoe ze dat presteren om als een meisje te zingen??? Geen idee, gewoonweg maar ze waren allebei wel opgeblazen, krasten en ik een bankje dokken.
Bij tweeters, dus die aluminium oogjes in dezelfde box is dat nog erger dus zet daar maar nooit meer dat 500 milliwatt aan sinusvermogen (dus hoger dan 5 kHz) op zèlfs al is de boxopgave 100 Watt.